Nutnost říci zaměstnanci, že bude propuštěn nebo dodavateli, že neodvedl dobrou práci, patří v manažerské komunikaci k obávaným tématům. Přesto je třeba umět složité rozhovory zvládat, protože odkládání nebo přikrášlování skutečnosti nepomůže nikomu. Server Inc.com přinesl sedm tipů, jak se postavit strachu z náročného rozhovoru.
1. Nevyjednávejte
Nenechte se donutit k diskusi o již předem rozhodnuté věci. Pokud hovor bude k diskusi směřovat, řekněte přímo, že nebudete vyjednávat. Zachovejte soustředění na původní téma.
2. Ovládejte své emoce
Emočně inteligentní člověk ovládá své emoce rozumem. Při samotné diskusi se řiďte tímto pravidlem. Ať už pak pro odreagování zvolíte hodinu boxu nebo házení talíři, čiňte tak v soukromí.
3. Přestaňte věci přikrášlovat
Je to neupřímné a druhá strana to vycítí. Když zachováte lidský přístup, můžete sdělit jakkoli nepříjemnou informaci.
4. Kontrolujte svou nervozitu
Dejte sobě i druhé straně prostor k nadechnutí, nesnažte se vyplnit všechny pauzy hovorem. Buďte upřímní a respektujte reakci druhé strany. Můžete se zmínit i tom, jak se sami cítíte, historky z osobního života však raději vynechejte.
5. Připravte se na scénu
Pokud bude reakcí z druhé strany rozčílení, respektujte to. Zůstaňte v tichosti a případně nabídněte i kapesník. Nastane-li hysterická scéna, upozorněte dotyčného, že již překračuje meze a nabídněte prostor k uklidnění.
6. Kryjte si záda
Máte-li z reakce dotyčného skutečně strach, zajistěte si přítomnost další osoby.
7. Uzavřete celou věc a jděte dál
Otevřete prostor změnám za účelem zlepšení situace. K samotnému rozhovoru již není třeba se vracet.
-kk-