Tento text vychází z článku uveřejněného na serveru Harvard Business School.
Dávejte zpětnou vazbu často
Výzkumy dlouhodobě zjišťují, že zaměstnanci touží po zpětné vazbě. Jedná se o klíčový faktor v jejich produktivitě, rozvoji a celkové spokojenosti. Málokterý manažer ale dává zpětnou vazbu pravidelně. Většina vedoucích ji začne podřízeným dávat buď ve chvíli, když musí (třeba se jedná o každoroční bilanci před vyplácením odměn) nebo když zaměstnanec vykazuje nějaké nedostatky. Přitom dobře pracující zaměstnanec si zaslouží pozitivní zpětnou vazbu úplně stejně jako špatně pracující tu negativní.
Dávejte podřízeným zpětnou vazbu pravidelně, často (ideálně na týdenní bázi) a i ve chvílích, kdy se vše děje tak, jak má.
Nebojte se negativní zpětné vazby
Negativní zpětná vazba je pro pracovníky i manažery nesmírně důležitá. Zaměstnanci ji ve výsledku většinou ocení, pokud je dobře podaná, ovšem mezi manažery je podávání zpětné vazby velmi nepopulární. Většina lídrů je z této představy nesvá a výsledky tak většinou nedopadají úplně nejlépe – jak z hlediska efektivity zpětné vazby, tak z hlediska jejího přijetí pracovníkem.
Dobrým způsobem, jak se naučit dávat negativní zpětnou vazbu, je představit si, že ji nedáváte vy, ale někdo jiný. Tedy nějaká třetí osoba. To vám pomůže nebrat si celou záležitost osobně a budete schopni se chovat čistě racionálně.
Další cestou, jak udělat negativní zpětnou vazbu snesitelnější pro zaměstnance, je vždy ji „zabalit“ to pozitivní zpětné vazby. Tedy nejdříve říci, co se děje dobře, pak přijít s negativní zpětnou vazbu, a následně opět pracovníka za něco pochválit.
Ať už zvolíte jakoukoliv metodu, musíte se negativní zpětné vazby přestat bát.
-mm-