Jak se zbavit stresu (nejen) na konci roku

Ilustrační snímek

Konec starého a začátek nového roku patří k nejnáročnějším obdobím v zaměstnání i doma. Proto určitě nebude od věci, když si představíme praxí prověřené tipy, jak zvládnout zvýšenou hladinu stresu. V článku na serveru Harvard Business Review shrnula několik takových tipů psycholožka a ředitelka Centra motivačních věd při americké Columbia University Business School Heidi Grant Halvorsonová. Úspěšní lidé podle ní vítězí nad stresem tím, že:

Mají soucit sami se sebou

Nemyslete si, že na sebe musíte být tvrdí, abyste uspěli. Naopak potřebujete schopnost nahlížet na své problémy a chyby bez příliš silné kritiky a defenzivnosti. Připomínejte si, že chybovat je lidské a dopřejte si chvíli oddechu.

Neztrácejí pohled z širší perspektivy

Chcete-li překonat stres z určité dílčí události, snažte se ji vnímat v kontextu jejího širšího smyslu. Něco, co se nám zprvu zdá nedůležité, pak může získat zcela jiný rozměr. Dívejte se na věci pozitivně. Například „Pomůžu své kariéře“ zní mnohem lépe než „Budu muset hodinu odpovídat a e-maily“.

Dodržují stereotypy

Většina lidí si neuvědomuje, jak moc nás stresuje rozhodovat se, což činíme mnohokrát za den. Řešením je snížit počet rozhodnutí, která musíte udělat, díky stereotypům. Pokud například musíte něco dělat každý den, dělejte to vždy ve stejnou dobu.

Najdou si deset minut na činnost, která je zajímá

Pokud vám chybí energie k něčemu, co právě děláte, zkuste ji načerpat tím, že se budete pět nebo deset minut věnovat něčemu, co vás zajímá. Studie potvrzují, že to funguje. Neznamená to však odpočívat nebo se nutně bavit, ale vyzkoušet něco, co pro vás bude opravdu zajímavé, i když to bude těžké.

Plánují kdy a kde

Studie potvrzují, že pokud si naplánujete nejen, co, ale i kdy a kde budete dělat, šance, že to dokážete je až třikrát vyšší. Zkuste si tedy vzít svůj seznam úkolů a připsat si k jednotlivým položkám, kdy a kde je budete realizovat.

Plánují, jak se zachovají

Další technika, jak překonat strach, smutek, únavu nebo pochyby, je vědomě se předem na tyto situace připravit. Když pak budete mít před sebou plnou schránku e-mailů, budete vědět, že si máte říci: „Když uvidím spoustu mailů, zůstanu klidný a uvolněný.“ sami sebe motivujete k pozitivnímu myšlení.

Vnímají svůj pokrok

Pokud nechcete zbytečně propadat stresu, nebuďte perfekcionisté. Všímejte si toho, čeho jste již dosáhli a nedemotivujte se zbytečnými úvahami, co všechno jste nestihli.

Vědí, zda jim pomáhá optimismus nebo pesimismus

Udržet si pozitivní přístup v náročných situacích je obtížné. Důkladně se proto zamyslete, zda ve vašem případě funguje snažit se o udržení pozitivního přístupu. Některé lisi paradoxně více motivuje pesimismus.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review