Jak jednat s potížisty

Ilustrační snímek

Zákony statistiky hovoří jasně – pokud trávíte čas prezentacemi, jednáními a schůzkami, dříve nebo později se dostanete do situace, kdy budete muset jednat s nepříjemným člověkem. Nemusí se jednat jenom o klienta nebo nespokojeného obchodního partnera – někdy se potížista vyskytne i mezi vašimi kolegy, podřízenými nebo nadřízenými. Vztah mezi vámi a daným problematickým člověkem do jisté míry určuje, jakou strategii při řešení situace zvolit, nicméně existuje několik základních pravidel, které lze podle serveru Salesopedia obecně uplatnit v jednání s nepříjemnými a problematickými lidmi.

  • Nenaštvěte se. Rozzlobením jenom dáváte oponentovi důvod k tomu se i nadále chovat tak, jak se chová. Potížista tím nakonec dosáhne svého a vyvolá hádku.

  • Neignorujte problematické lidi. Je až příliš jednoduché dělat, že nic nevnímáte, a spolknout všechny nadávky. Pokud se někdo neprávem chová jako hulvát, musíte mu to dát najevo a nenechat jej v dané činnosti pokračovat.

  • Vytyčte mantinely. Dejte potížistovi najevo, kde jsou hranice jeho chování. Zatlačte tím problémového člověka zpátky do pozice, ve které má být. V případě dalšího porušování těchto hranic buď odejděte vy, anebo požadujte odchod potížisty.

  • Nenechte se přerušovat. Jestliže mluvíte a někdo vás stále přerušuje, řekněte, že na otázky a komentáře dáte čas poté, co domluvíte. Pokud vám někdo i nadále skáče do řeči, řekněte mu, ať je zticha, případně ho vykažte z místnosti.

  • Nenechte se vtáhnout do hádky. Někteří lidé se prostě rádi hádají. Často hádek docilují tím, že soustavně napadají vaše názory či mají vždy opačný názor. Nenechte se zatáhnout do dlouhé rozepře, pokud není konstruktivní a nikam nepovede.

  • Trénujte vaše dovednosti. V jednání s potížisty je vždy nutné zachovat chladnou hlavu. Nenechte se tedy potížistou umlčet, ale vždy se snažte situaci vyřešit tak, aby byl klid.

-mm-

Zdroj: Salesopedia - informační a zpravodajský portál shrnující vše o prodeji
Zobrazit přehled článků ze zdroje Salesopedia