Jak jednat s notorickými stěžovateli

Optimista vidí sklenici z poloviny plnou, pesimista z poloviny prázdnou. „Notorický stěžovatel vidí oprýskanou sklenici s trochou příliš teplé vody, která navíc není dostatečně umytá, takže z ní pravděpodobně chytí nějaký virus a ptá se, proč se to vždycky musí stát zrovna jemu,“ doplňuje ve svém blogu na serveru Psychology Today psycholog Guy Winch. Přikládá tři užitečné tipy, jak s takovými notorickými stěžovateli kolem sebe jednat.

Pochopte, jak uvažují

Notoričtí stěžovatelé většinou sami sebe nevnímají jako negativní lidi, mají se za oběti nepříznivých okolností. Nesnažte se je přesvědčovat, že „to není tak špatné“ a že reagují zbytečně příliš silně. Dočkali byste se pouze deseti dalších argumentů, proč je jejich život tak strašný, jaký je.

Pochopte, co chtějí

Notoričtí stěžovatelé se chovají tak, jak se chovají, protože hledají sympatie a uznání svých zkušeností. Nejrychlejší způsob, jak zastavit proud jejich stížností, je tudíž vyjádřit pochopení a pak je směřovat ke konkrétnímu úkolu.

Pochopte, co nechtějí

Nejchroničtější stěžovatelé skutečně vidí své životy jako neustálé těžké zkoušky. I když však ostatním neustále popisují své problémy, neočekávají radu nebo řešení. Sebelepší radu budou chápat jako ohrožení své identity a reagovat tím, že jim nerozumíte, nebo vysvětlením, proč vaše rady nemohou fungovat. Ve většině situací proto platí nehledat žádné řešení, ale vyjádřit pochopení.

-kk-

Zdroj: Psychology Today - americký portál a komunita odborníků z oblasti psychologie
Zobrazit přehled článků ze zdroje Psychology Today