Skutečně svým podřízeným naslouchejte
Mnoho pracovníků je frustrovaných tím, že cítí, že jim vedení firmy ani jejich přímí nadřízení nenaslouchají. Řadoví zaměstnanci jsou přitom často v první linii při jednání s klienty, obchodními partnery nebo dodavateli a mají často spoustu konstruktivních nápadů a návrhů na zlepšení. Měli byste tedy naslouchat tomu, co zaměstnanci říkají a co si myslí, a aktivně je podporovat v tom, aby se vyjadřovali. Nesmí se ale jednat pouze o předstírané poslouchání. Musíte se skutečně zastavit, vyslechnout si zaměstnance a aktivně mu naslouchat, tedy pokládat mu doplňující otázky, říkat vlastními slovy to, co řekl on, a reagovat na to, co bylo z jeho strany vyřčeno.
Dávejte podřízeným najevo, že si vážíte jejich úsilí
Podle Forbesu platí, že jedním z nejjednodušších a zároveň nejefektivnějších způsobů zvýšení pracovní morálky je vyjádření respektu vůči jednotlivým pracovníkům. V každodenním shonu při řešení rutinních úkolů se často stává, že manažer zapomíná, že jeho podřízení jsou individuální osobnosti, které potřebují povzbudit, ocenit a dodat sebevědomí. Dávejte zaměstnancům najevo, že neberete jejich snahu a znalosti na lehkou váhu, a v každodenní praxi jim dokazujte, že je neberete pouze jako generickou pracovní sílu, ale že si vážíte jejich individuálních dovedností.
Jednejte transparentně a poskytněte určitý nadhled
Zaměstnanci budou mít větší motivaci pracovat, pokud budou chápat širší kontext své práce. Nikdo nechce pracovat pouze ve své malé bublině, aniž by věděl, k čemu je jeho práce dobrá a k jakému většímu celku svým úsilím přispívá. Poskytněte tedy pracovníkům určitý nadhled. Sdílejte s nimi výsledky a strategie celé firmy, řešte s nimi cíle a směřování celého týmu a vysvětlujte jim, proč od nich potřebujete tu práci, kterou po nich chcete. Členové týmu se tak budou cítit více jako součást jedné skupiny a budou mít mnohem větší motivaci přispět svoji troškou k celkovému úspěchu celého týmu nebo společnosti.
-mm-