Přemýšleli jste někdy nad tím, proč máme dvě uši a jen jedna ústa? Možná nám tím příroda chtěla naznačit, že zdravá komunikace je spíše věcí naslouchání než mluvení. Problém je v tom, že to stále přehlížíme. Právě komunikační problémy totiž stojí za krachem většiny vztahů na osobní i pracovní úrovni.
V zajímavém článku na serveru Inc.com o tom píše autorka světového bestselleru 13 věcí, které psychicky silní lidé nedělají Amy Morinová. „Za 14 let mé psychoterapeutické praxe ještě nikdo nepřišel do mé ordinace s tím, že by si myslel, že neumí naslouchat. Pravda je však taková, že ve schopnosti naslouchat by se potřebovala alespoň trochu zlepšit většina lidí,“ konstatuje Morinová. Upozorňuje na následující zlozvyky, které nám brání v naslouchání druhým.
Nesnažte se číst myšlenky druhých
Nepředpokládejte, že sami víte, co si druzí myslí nebo jak se cítí. Nikdy v tom nebudete tak dobří, jak si myslíte. Poslouchejte je a ptejte se, abyste to zjistili.
Nepřipravujte si, co řeknete
Často se stává, že místo abychom poslouchali druhé, začneme si v hlavě připravovat své odpovědi. Zvažte proto, jak můžete reagovat na něco, co jste neslyšeli. Správně rozhodně ne.
Nevybírejte si, co uslyšíte a co ne
Někteří lidé slyší jen to, co chtějí slyšet. Sdělení, která se jim z nějakého důvodu nelíbí, ignorují. To však vede pouze ke zbytečným nedorozuměním a špatnému řešení situací.
Přestaňte myslet na všechno ostatní
Zvláště u delších konverzací si dávejte pozor, abyste nezačali myslet na něco zcela jiného, než je téma hovoru. Čím pozorněji budete poslouchat, tím dříve si porozumíte a konverzace skončí.
Neodsuzujte druhé předem
Když vám někdo předem řekne, že dotyčný je takový a takový, mějte se na pozoru. Udělejte si vlastní názor až na základě své vlastní zkušenosti, kdy jej vyslechnete.
Nenabízejte hned rady
Pokud máte tendenci začít okamžitě druhým radit, nikdy si nevyslechnete všechny informace. Důležitější než radit, je ukázat, že posloucháte a rozumíte.
Nepřerušujte druhé, když mluví
Jakmile začnete debatovat, přestáváte poslouchat. Pokud si budete neustále stěžovat, hádat se nebo jinak vstupovat do řeči druhých, nic nevyřešíte.
Neříkejte, že mají pravdu, abyste se jich zbavili
Přerušovat hovor by neměla ani věta: „Ano, máte pravdu.“ Často totiž slouží pouze k tomu, abychom už nemuseli poslouchat a snažit se druhého pochopit. Dáváme tak najevo jasný nezájem a neúctu.
Neměňte téma hovoru
Lidé se většinou snaží měnit téma hovoru proto, aby se mluvilo o tom, o čem chtějí mluvit oni. Chtějí se tak vyhnout nepříjemným tématům, které nastoluje druhá strana. I když to může někdy být krátkodobé řešení, z dlouhodobého hlediska přináší více škody než užitku.
-kk-