Pět japonských filozofických konceptů, které můžete i v dnešní době využít při vedení lidí

V japonské filozofii existuje několik myšlenek a konceptů, které se můžete, coby manažeři, uplatnit ve své práci i dnes. Tyto pravdy a myšlenky, prověřené stovkami let zkušeností, vám mohou pomoci vytvořit v rámci vašich týmů prostředí, ve kterém se bude vám i vašim podřízeným lépe spolupracovat, komunikovat i pracovat. V tomto článku vám přiblížíme pět takových japonských filozofických konceptů.

Ilustrační snímek

Kaizen: Souvislé zlepšování se

Kaizen zdůrazňuje myšlenku neustálého, postupného zlepšování. Myšlenka tohoto konceptu spočívá v tom, že malé, důsledné změny mohou časem vést k významnému pokroku. A jak můžete tento koncept využít? Podporujte kulturu neustálého zlepšování ve svém týmu. Dávejte podřízeným pravidelnou zpětnou vazbu, umožněte zaměstnancům navrhovat zlepšení a pomozte jim poučit se z úspěchů i neúspěchů.

Išin-Denšin: Neverbální komunikace

Išin-Denšin je koncept komunikace "od srdce k srdci", porozumění beze slov. Představuje schopnost sdělovat emoce a myšlenky neverbálně, tedy beze slov. Chcete-li Išin-Denšin uplatnit ve svém manažerském stylu, měli byste ve svém týmu podporovat transparentní komunikaci a smysl pro empatii. Učte své podřízené aktivně naslouchat, podporujte jejich emoční inteligenci a rozvíjejte mezi nimi silné mezilidské vztahy.

Wa: Harmonie

Tento japonský koncept se točí okolo harmonie a rovnováhy. Jeho hlavní myšlenkou je, že jednotlivci by se vždy měli snažit spolupracovat a že konflikty by měly být řešeny k radosti všech. Jako manažeři byste měli podporovat harmonické pracovní prostředí včasným řešením konfliktů, podporou týmové práce a zdůrazňováním kolektivního úspěchu týmu před individuálními úspěchy.

Omotenaši: Pohostinství a důležitost klientské péče

Omotenaši je japonský koncept pohostinnosti. Jeho základní myšlenkou je, že bychom se měli snažit předvídat potřeby lidí kolem nás a ideálně tyto potřeby naplňovat ještě předtím, než vzniknou nebo než si je dotyční uvědomí. Pokud chcete ve svém týmu uplatnit princip Omotenaši, snažte se v týmu podporovat myšlení, které se soustředí na klienta. Zdůrazňujte, že je důležité porozumět potřebám klientů a partnerů a že je dobré udělat něco navíc, abyste předčili jejich očekávání.

Motainai: Vděčnost a averze vůči plýtvání

Koncept Motainai vychází z pocitu lítosti nad plýtváním a naopak z pocitu vděčnosti za poctivě odvedenou práci. Motainai podporuje zodpovědný přístup ke spotřebě a snaží se zabraňovat plýtvání. Snažte se v týmu vyhýbat plýtvání. Podporujte odpovědné využívání času, talentů a materiálů. Odrazujte od zbytečného plýtvání a podporujte kulturu vděčnosti.



-mm-