Najděte si svůj vlastní styl asertivity

Ilustrační snímek

Jste-li ve své povaze spíše stydliví a zdrženliví, pravděpodobně jste si všimli, jak se asertivní lidé kolem vás snadno prosazují. Nebojí se říci, co si myslí, vznášet různé žádosti ani nesouhlasit. Ve firemní kultuře, která je otevřená právě asertivním lidem, se pak nemusíte cítit úplně dobře. Dobrá zpráva je, že i vy se můžete naučit asertivnějšímu chování. Je k tomu třeba vnímat kontext prostředí, v němž pracujete, vyhodnotit současné chování a provést potřebné změny tak, abyste si stále zachovali své já.

Pochopte kontext své práce

Asertivita nemusí vždy být vnímána pozitivně. Než se tedy začnete zabývat tréninkem asertivity, dobře se rozhlédněte kolem sebe. Sledujte, jak ve vaše firemní kultura chápe asertivitu u jednotlivých pracovních pozic a také u obou pohlaví. Například hodně asertivní ženy bývají mnohdy označovány za agresivní.

Zhodnoťte úroveň své asertivity

Upřímně si odpovězte na otázku, do jaké míry jste ochotni mluvit s ostatními lidmi o tom, co chcete. Zapojte do svého hodnocení také důvěryhodné osoby ze svého okolí.

Stanovte si časově ohraničené cíle

Ujasněte si, proč se v určitých situacích neprojevujete, i když byste měli. Pak si stanovte časově ohraničený cíl se v takové situaci zlepšit. Dejte si závazek například začít do konce týdne tři důležité rozhovory s kolegy nebo začít mluvit na poradách hned v prvních minutách.

Rozvíjejte vztahy

Když se se svými kolegy seznámíte blíže, zjistíte, že se jich nemusíte bát a bude se vám s nimi mluvit příjemněji. Snažte se s nimi scházet i mimo pracovní dobu.

Zůstaňte autentičtí

Rozvoj asertivity neznamená, že musíte měnit svůj charakter. Znamená to rozhodovat o tom, jak se budete chovat, s rozmyslem. Nikdo neříká, že musíte být asertivní neustále. Najděte si svůj vlastní styl, nemusíte kopírovat druhé.

Uvědomte si, kde končí hranice asertivity

Dávejte si dobrý pozor, abyste se ve snaze o vetší asertivitu nestali agresory nebo vás okolí nezačalo vnímat jako přílišně arogantní. Sledujte, jaký vliv na druhé máte.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review