Připomenutí základních principů poskytování zpětné vazby není nikdy dost. Rozhlédněte se kolem sebe a upřímně si odpovězte na otázku, zda svou zpětnou vazbou okolí spíše nedemotivujete, i když chcete pochválit. Nejčastěji manažeři nejsou dostatečně specifičtí a když už chválí, omezují se na obecné věty typu: „Dobrá práce“. Na co se tedy zaměřit?
Dávejte svým lidem pocit, že jsou výborní
Děkujte za jejich úsilí a úspěchy a ukazujte, že vidíte, kolik energie své práci věnují. Zároveň je povzbuzujte, by dále rozvíjeli své dovednosti, snažili se a nevzdávali se. To vše by mělo stát na již zmíněných konkrétních příkladech. Popisujte, co kdo udělal a jaké výsledky to přineslo. Zároveň vysvětlujte, jak tyto konkrétní výsledky přispěli k celkovému chodu vaší organizace.
Chcete-li změnu, řekněte jakou
Důležitost konkrétních příkladů platí i pro situace, kdy chcete, aby některý z vašich lidí změnil své dosavadní chování. Opět si připravte příklady daného chování, jejich dopad na ostatní a chod firmy. Vždy však dejte dotyčnému prostor, aby se k vašim postřehům vyjádřil. Důvody jejich chování mohou být jiné, než si myslíte.
Nesrovnávejte druhé se sebou
Výkonnost svých lidí nehodnoťte podle toho, jak si myslíte, že byste daný úkol zvládli vy sami. Ptejte se, zda odpovídala účelu, pro který byla vyvíjena. Vaši lidé nepotřebují slyšet, že vy byste postupovali jinak. Změny navrhujte jen tehdy, pokud skutečně dokážete vysvětlit, proč má k těmto změnám dojít. Konstruktivní kritiku zakončete povzbuzením k další práci.
-kk-