O zpětné vazbě již bylo napsáno mnohé. V praxi jste se již sami jistě mockrát přesvědčili, jak důležité je zpětnou vazbu předávat, zároveň však také to, jak obtížné to může být. Skutečnost je totiž taková, že jen málo lidí umí zpětnou vazbu přijímat – zvláště tu negativní. I když ji podáte naprosto profesionálně, člověk, který kritiku neočekával, většinou příliš profesionálně nereaguje, natož aby byl připraven přijmout nutnost změny. Server humancapitalleague.com proto přišel se třemi základními doporučeními pro poskytování negativní zpětné vazby tak, aby byla co nejsnáze přijatelná a skutečně pomohla ke zlepšení situace.
1. Mluvte včas
Těžko můžete očekávat, že vaše zpětná vazba bude vyslyšena, když ji budete podávat ve stylu: „Před půl rokem jste podával skutečně špatný výkon.“ Okamžitá zpětná vazba se snadněji přijímá a snadněji přispívá k odstranění problémů.
2. Buďte konkrétní
Vyvarujte se obecných soudů jako například: „Jste příliš negativní.“ Taková sdělení neříkají nic o tom, co a jak má dotyčný změnit. Buďte o nejspecifičtější, pokud jde o kontext celé situace.
3. Propojte zpětnou vazbu s výzvou k akci
Spolu s kritikou specifikujte i svou jasnou představu o zlepšení. Zaměstnanec potřebuje slyšet, co od něho očekáváte a jaké to pro něho bude mít výhody. Potřebuje také vidět, že v něho máte důvěru.
-kk-