Empowerment: Co to je a jak tuto techniku uplatit u vašeho týmu

Anglický výraz empowerment se hojně používá v souvislosti s leadershipem a vedením lidí. Dal by se volně přeložit jako „zplnomocnění“ nebo „dodání pravomocí“. Jedná se o přístup, při kterém se pracovníkům cíleně svěřují pravomoci a oni jsou pak schopni mít větší možnosti rozhodovat se sami za sebe a pracovat samostatně. Jak tento princip nejlépe uplatnit u vašeho týmu a v čem je vlastně užitečný?

Ilustrační snímek

Tyto tipy uveřejnil server Entrepreneur.com.

Proč byste měli chtít mít samostatné pracovníky s širokými pravomocemi?

Hlavním důvodem, proč byste měli chtít mít samostatně uvažující a pracující podřízené, jsou jejich duševní zdraví a produktivita. Zaměstnanci jsou málokdy spokojení, pokud jsou podrobeni mikro-managementu. Aby efektivně pracovali, byli produktivní, přicházeli s novými nápady a učili se nové dovednosti, musí vědět, že mají dostatečné pravomoci k tomu tyto své dovednosti vůbec uplatňovat. Pokud nedáte pracovníkům volnost, budou nespokojení, frustrovaní a často i neproduktivní.

Dalším důvodem je pak různorodost názorů v rámci týmu. Když nemají pracovníci žádné pravomoci ani žádné slovo a nemohou svobodně vyjadřovat svůj názor, ubíjíte tím potenciál vašeho týmu. Víc hlav víc ví, ale jenom tehdy, pokud mají lidé možnost svůj názor říkat a uplatňovat. Když budete mít motivované a samostatné zaměstnance s různými názory, bude váš tým mnohem flexibilnější.

Jak „empowerment“ praktikovat u vašich podřízených

  • Dejte zaměstnancům možnost pracovat samostatně. Nestůjte jim neustále za zády a nekontrolujte každý jejich krok. Nechte je pracovat samostatně – a ano, nechte je občas dělat věci jinak, než byste je možná dělali vy.

  • Získávejte od svých podřízených zpětnou vazbu. Abyste mohli dát pracovníkům volnost a pravomoci, musíte nejdříve vědět, jaké pravomoci vlastně potřebují a chtějí. A to se dozvíte jedině tak, že budete s podřízenými udržovat aktivní dialog a budete od nich získávat zpětnou vazbu.

  • Delegujte podřízeným práci. Nenechávejte si všechnu práci pro sebe a nepředávejte jenom rutinní práci, o které si myslíte, že ji nikdo nemůže pokazit. Dávejte podřízeným na starosti čím dál tím složitější projekty a sledujte, jak se s úkoly vypořádávají.

  • Nechte podřízené chybovat. Když někomu chcete dát větší volnost v práci, musíte se předem smířit s tím, že bude dělat chyby. Snažte se samozřejmě eliminovat ty chyby, které jsou zásadní či fatální pro výsledky vašeho týmu, ale drobné chyby tolerujte a naučte podřízené, jak se z nich mohou poučit.



-mm-

 

Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com