V zajímavém článku na serveru Harvard Business Review na to upozornili Tomas Chamorro-Premuzic, profesor organizační psychologie na University College London a ředitel společnosti Hogan Assessment Systems, a Adam Yearsley, ředitel talent managementu ve společnostiRed Bull.
Vysoká emoční inteligence podle nich s sebou nese následující problémy.
Omezená kreativita
Většina kreativních lidí nevyniká emoční inteligencí, ale spíše náladovostí, výbušností a nonkonformismem. Emočně inteligentní lidé jsou lepší v dodržování procesů, budování vztahů a spolupráci.
Problematická zpětná vazba
Vysoká míra citlivosti vůči ostatním může emočně inteligentním lidem ztěžovat sdílení negativní zpětné vazby. Vzhledem k tomu, jak moc jsou klidní a pozitivní, bývají často také lhostejní ke kritice, kterou jim sdělují druzí.
Snaha vyjít s každým
Tento přístup skvěle funguje na nižších manažerských úrovních. Na vyšších pozicích je však třeba umět dělat i nepopulární rozhodnutí a prosazovat změny. Vysoká míra emoční inteligence v tom může manažerovi bránit.
Sklony k manipulaci
Empatie nám pomáhá rozumět druhým. Díky ní dokážeme upravovat naše sdělení tak, aby se druhá strana cítila dobře. Pokud se však vyskytuje v příliš vysoké míře, sklouzáváme k manipulaci. Dáváme přednost emočním aspektům komunikace před logickými argumenty.
Neochota riskovat
Emoční inteligentní lidé nemají sklony k impulzivnímu jednání a když se rozhodují, raději zůstávají při zemi. Vysoká míra sebekontroly však může vést k tomu, že se začnou vyhýbat rozhodování a ustrnou ve snaze o dosažení perfektních výsledků, které jsou nereálné.
-kk-