Jak postupovat: od začátku až do konce
Vedení procesu změny bude snazší, když budete mít po ruce seznam kroků, které používají úspěšní manažeři změn:
1. Dobrá příprava je základ: Musíte zhodnotit celkovou situaci z pohledu byznysu, mít jasno v tom, jakému účelu by změna měla sloužit, mít vizi chtěného výsledku a také definovat určitý společný cíl. Vaším úkolem je zajistit, aby všichni tento společný cíl znali a správně chápali.
2. Vypracujte strategii: Potřebujete jasný akční plán. Zamyslete se nad tím, co jsou priority, jaké jsou současné struktury, jak se lidé chovají a jaké jsou zdroje. Celý plán si sepište. Musíte vědět, co se změní. Ale také uvažujte o tom, co má zůstat stejné. Pokud nechcete, aby vaše iniciativa pro zavedení změn selhala, je zapotřebí položit dostatečné množství otázek a vyslechnout si také mnohé obavy.
3. Proveďte to dobře: To je ta nejdůležitější věc pro každého lídra. Podle studie je změna úspěšně provedena tehdy, když se lídr zaměří na to, aby se na klíčové pozice dostali ti správní lidé. A samozřejmě je někdy nutné odstranit některou osobu z její současné pozice, bez toho to někdy nejde. Měli byste také rozdělit velké projekty do menších kroků. Ty budou dokončeny rychleji a takové malé, rychlé úspěchy jsou rozhodující pro vybudování dynamiky, která potom může stačit pro úspěšné dokončení celého velkého změnového projektu.
Musíte také připravit měřítka a monitorovací systémy. Jinak bude velmi těžké smysluplně měřit pokrok. A pozor – když se z vás během vedení změny stane mikromanažer, snadno zapomenete na komplexnější pohled, což se dle respondentů často stává.
Více o změnách v organizacích a rizicích, která hrozí implementaci, najdete ve studii Change-Capable Leadership: The Real Power Propelling Successful Change (Leadership, který dokáže uskutečnit změny: Skutečná síla pohánějící úspěšnou změnu).
-jk-