Při hodnocení výkonnosti nemusíte mlčet

Ilustrační snímek

Tak už je to zase tady. Je čas hodnocení výkonnosti. Chystáte se na pohovor se svým manažerem a v duchu si říkáte, co se asi o sobě dozvíte. Pamatujte, že hodnoticí pohovor by nikdy neměl být monologem manažera ani ponižujícím cvičením, kdy musíte na všechno kývat. Pokud nebudete souhlasit s některými aspekty hodnocení, ozvěte se. Nemusí to být nijak nepříjemné, naopak tím ukážete svou profesionalitu a přispějete k rozvoji své kariéry.

Server fastcompany.com doporučuje následující kroky, jak ukázat nadřízenému vás pohled na věc, aniž by se diskuse zvrhla v hádku nebo jste museli odcházet s pocitem křivdy.

1. Zachovejte klid

Vyslechněte si kritiku nadřízeného bez zjitřených emocí. Nesnažte se začít hned bránit. Až domluví, v klidu řekněte, že hodnocení je pro vás velmi důležité a přidejte otázku, zda si můžete popovídat o určitých bodech, s nimiž úplně nesouhlasíte.

2. Předložte příklady

Na pohovor byste si měli předem připravit soupis svých úspěchů za hodnocené období. Sepište příklady situací, kdy jste dosáhli mimořádných výsledků a angažovali se nad rámec svých povinností. Už jen tím, že budete mít své úspěchy sepsané, ukážete, že pohovor berete vážně a o své výkonnosti přemýšlíte.

3. Ujistěte se, že dobře rozumíte

Požádejte svého manažera o vyjasnění kritiky, kterou vám předkládá. Popište mu vlastními slovy, jak ji chápete. V této části konverzace se často ukáže, že když dva říkají totéž, není to totéž. Pokud vám manažer poskytne písemný zápis z hodnocení ještě před pohovorem, připravte si otázky předem.

4. Zlepšete vzájemnou komunikaci

Věci, které o sobě uslyšíte na hodnoticím pohovoru, by vás neměly překvapit. Pokud vás překvapí, komunikace mezi vámi a vaším manažerem nefunguje správně. Jestliže vás nadřízený během hodnoceného období nepozval na žádnou osobní schůzku, abyste si popovídali o vaší výkonnosti, navrhujte tyto schůzky sami. Ukažte, že máte zájem na sobě pracovat a chcete slyšet jeho zpětnou vazbu. Na každé schůzce si stanovte určitý dílčí cíl, co zlepšit do příští schůzky.

-kk-

Zdroj: Fast Company - portál předního amerického magazínu pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Fast Company