Tyto tipy byly uveřejněny ve článku na webu INSEAD Knowledge.
Uveďte začátek, konflikt, řešení a konec
Kdykoliv chcete příběh zakomponovat do vašeho proslovu, vždy by měl mít čtyři základní části. Tedy úvod, ve kterém nastolíte výchozí situaci, popis konfliktu nebo problému, který nastal, řešení tohoto problému a nakonec závěr.
Zaměřte se na emoce
Ať už vyprávíte svůj životní příběh nebo svým podřízeným popisujete, jak se vám třeba podařilo úspěšně dojednat obchod s důležitým klientem, musíte se ve svém příběhu zaměřit na emoce. Strach, napětí, pocity štěstí nebo úlevy, zvědavost. To jsou velmi silné emoce, které vám pomohou dosáhnout svým příběhem to, čeho dosáhnout chcete.
Uvádějte příklady a situace, se kterými se lidé kolem vás umí ztotožnit
Nevyprávějte příběhy, které jsou příliš vzdálené od každodenní reality lidí, kterým tento příběh vyprávíte. Snažte se vždy naladit na vlnu svého okolí a vžít se do zkušeností vašich posluchačů. A vyprávějte příběhy, se kterými se dovedou všichni, kdo vás poslouchají, ztotožnit.
Buďte struční
Nesnažte se vyprávět příliš komplikované příběhy, ve kterých vystupuje hodně postav a ve kterých se děje hodně zvratů. Naopak. Aby byl váš příběh co možná nejefektivnější a nejzajímavější, měl by být co možná nejjednodušší a nejjednoznačnější.
-mm-