Podnikání je fyzicky i psychicky náročné. Běžně je doprovází pochybnosti, pocity úzkosti či beznaděje, vyčerpání, veřejná i soukromá selhání. Proč tedy podnikat? „Podnikatelé dělají to, co dělají, z důvodů, které většina lidí nikdy nepochopí – pokud nejsou také podnikatelé,“ píše na serveru Inc.com autor populárních manažerských sloupků Jeff Haden. Podnikatelé podle něho zkrátka nemají na výběr, jsou hnáni svými podnikatelskými schopnostmi a předpoklady. Jaké to jsou a máte je i vy?
1. Nenechají se odradit
Úspěšní podnikatelé respektují názory druhých, ale věří svým vlastním nápadům a schopnostem. Jsou vytrvalí a odhodlaní. Chtějí si žít svůj život po svém.
2. Způsob hry je důležitější než vítězství
Podnikatel raději prohraje po svém, než aby zvítězil podle pravidel někoho jiného. Nechat se donutit k vítězství je totéž jako prohrát.
3. Sami vytvářejí řešení
Když stojíme před důležitým rozhodnutím, máme dvě možnosti. Buď si vybereme řešení, které se již nabízí, a pokusíme se je upravit dle našich podmínek, nebo si vytvoříme řešení vlastní. Podnikatelé volí tu druhou možnost a dosahují tak věcí, které se zdály nemožné.
4. Radují se z úspěchu druhých
Žádný tým nemůže uspět, pokud jeho vedoucí nedokáže krotit své ego a přinášet osobní oběti. Radost podnikatele pramení z radosti nad úspěchem jeho lidí.
5. Nepotřebují pobízet
Podnikatel se nemůže dočkat, až bude moci realizovat své cíle a sny. Každý úkol bere jako přiblížení se ke splnění svých cílů. Proto jej baví dělat i všední činnosti. Práce je pro něho život.
6. Nechtějí skončit u jedné dovednosti
Řada lidí pracuje, aby si osvojila určitou dovednost nebo dosáhla určité pozice a pak mohla již jen odpočívat. Podnikatel se chce učit stále novým dovednostem.
7. Přejí úspěch svým konkurentům
Vidí jej jako inspiraci a potvrzení toho, že tvořivost a tvrdá práce nese ovoce. Nemyslí si, že úspěch musí přicházet vždy na úkor někoho jiného.
8. Nebojí se být sami
Přidat se k davu je příliš jednoduché. Úspěch každého uskupení začíná u jednoho člověka, který se nebojí přijít s něčím novým, využít svou šanci a přijmout důsledky svých činů.
9. Proč ne?
Podnikatelé se nebojí riskovat, protože se ptají: „Proč ne já?“, zatímco většina ostatních si jen stěžuje: „Proč právě já?“.
-kk-