Nevyhýbejte se obtížným rozhovorům

Ilustrační snímek

Každý z nás musí v práci řešit obtížné rozhovory s kolegy, podřízenými nebo i nadřízenými. Ať už se jedná o čistě pracovní záležitosti, jako jsou například problémy s výkonností, nebo něco více osobního, většinou máme z takových rozhovorů strach. Snažíme se jim vyhýbat a ve výsledku se nám to vymstí. Zkuste proto následující doporučení, jak sebrat odvahu a pustit se i do náročných rozhovorů, které zveřejnil server trainingjournal.com.

V první řadě musíte vědět, čeho chcete dosáhnout, jaký výsledek vám stojí za to, abyste iniciovali náročný rozhovor. Zvažte také, co vám dává oprávnění k tomu, abyste jej iniciovali a přemýšlejte o tom, jak se na věc bude dívat druhá strana. Až si budete opravdu jisti, že děláte správně, zvažte, kdy bude pro rozhovor nejvhodnější doba. Ne vždy je totiž strategické předem upozorňovat ostatní na to, že chcete mluvit o něčem nepříjemném. Jindy je naopak lepší domluvit si předem schůzku.

Naslouchejte a hledejte řešení

Snažte se na celé situaci najít něco pozitivního, nebýt pouze negativní. Často se například stává, že dobrý úmysl nedopadne dobře. Velice důležité je poslouchat, co říká druhá strana. Stručně řekněte, o čem chcete mluvit, a vyslechněte její názor. Dávejte si pozor, abyste se tak nesoustředili na svou řeč, že nebudete vnímat, co říká. Vyjádřete své očekávání, že nesledující hovor může být nepříjemný, ale vy věříte, že pomůže oběma stranám.

Když už jste se obtížnému rozhovoru odhodlali, buďte otevření. Mluvte o svých skutečných pocitech a upřímně popište, jak si myslíte, že by se situace měla změnit. Držte se popisného tónu, snažte se nehodnotit. Nemá smysl nikoho obviňovat, zaměřte se na řešení.

-kk-

Zdroj: Training Journal - web britského magazínu zaměřeného na vzdělávání dospělých
Zobrazit přehled článků ze zdroje Training Journal