To chce klid aneb Jednání s lidmi s nižší emoční inteligencí

Ilustrační snímek

Za posledních 25 let, kdy se akademici po celém světě věnují serióznímu výzkumu emoční inteligence, bylo prokázáno, že schopnost řídit své vlastní emoce a emoce ostatních má pozitivní vliv na úspěch v životě i kariéře, výkonnost v práci a schopnost vést druhé. Zároveň se však ukázalo, že lidé s nízkým EQ si dostatečně neuvědomují, jaké důležité schopnosti jim chybí. Všichni zkrátka dokážeme lépe posoudit emoční inteligenci druhých než svou vlastní.

Lidí s nižší emoční inteligencí jsou obecně negativnější, jednat s nimi je obtížnější a méně příjemné než s lidmi s vyšším EQ. V životě se jim však nevyhneme, a proto bychom měli vědět, jak si takové jednání co nejvíce usnadnit a zpříjemnit. Následující praktické tipy publikoval uznávaný odborník na psychometrické testování Tomas Chamorro-Premuzic – profesor organizační psychologie na University College London a nově jmenovaný výkonný ředitel společnosti Hogan Assessment Systems – na serveru Harvard Business Review..

1. Buďte příjemní

To, že jednáte s nepříjemným člověkem ještě neznamená, že musíte být také nepříjemní. Zůstanete-li slušní a klidní, máte větší šanci uklidnit i druhou stranu a dát jí pocit bezpečí. Pokud budete reagovat negativně, budete pro druhou stranu psychickou hrozbou a zdrojem stresu.

2. Mluvte jasně

Lidé s nižším EQ nedokáží vždy správně interpretovat záměry ostatních, a proto dochází k nedorozuměním. Mají omezenou schopnost vnímat řeč těla a chybí jim empatie. Proto je důležité, abyste vše náležitě vysvětlili a přesně popsali.

3. Řiďte se rozumem

Lidé s nižším EQ musejí bojovat s vlastními emocemi a na ty vaše jim nezbývá prostor. Chcete-li si získat jejich důvěru a o něčem je přesvědčit, jednejte racionálně a logicky.

4. Neurážejte se

Nedostatek empatie mluví za vše. Připravte se proto na větší přímost, až cynickou otevřenost lidí s nižším EQ. Neberte nedostatek běžných etických zásad jako osobní útok. Uvědomte si, že i lidé s vysokým EQ mají své stinné stránky, ke kterým nejčastěji patří samolibost.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review