Pro server Harvard Business Review je sepsala Deborah Brightová, která v době svých studií patřila mezi desítku nejlepších amerických potápěček. Po ukončení vrcholové sportovní kariéry založila vlastní vzdělávací společnost a aplikuje řadu svých zkušeností ze sportu při koučování ve firemním prostředí.
1. Spojte kritiku s řešením problému
Příklad ze sportu: „Musíš víc natáhnout pravou nohu.“
Kritizujte co nejkonkrétněji, aby bylo jasné, co přesně je podle vás třeba dělat jinak a lépe. Místo vysvětlování, co má dotyčný dělat, se jej zeptejte, jak si sám myslí, že by se měl zlepšit. Umožněte mu, aby sám navrhl řešení nebo alespoň určité součásti celkového řešení.
2. Mluvte o něčem, co je pro kritizovaného důležité
Příklad ze sportu: „Myslíš, že takhle se dostaneš na olympiádu?“
Kritiku je dobré spojit s něčím, o čem víte, že je pro danou osobu velmi důležité. Pro někoho může například být zásadní, aby jej kolegové respektovali. Když však bude opakovaně chodit pozdě na porady, zeptejte se jej, jaký vliv si myslí, že to může mít na respekt kolegů. Jakmile je kritika spojena s něčím, na čem nám osobně záleží, bereme ji mnohem vážněji.
3. Zachovejte neutrální tón hlasu i řeč těla
Někteří trenéři zvyšují hlas a výrazně gestikulují, aby dali sportovcům najevo, že mohou být lepší. Často se to děje i v komunikaci mezi manažery a podřízenými. Kritika je však mnohem efektivnější, když zachováte klid.
4. Respektujte osobní preference
Každý sportovec i zaměstnanec může mít jiný způsob přijímání zpětné vazby, který mu nejvíce vyhovuje. Zjistíte to jen tak, že se zeptáte a domluvíte na dalším postupu.
Někdo chce kritiku slyšet okamžitě, někdo zpětně za celý den či delší období. Někdo preferuje osobní pohovor, někdo e-mail. Někdo se bude cítit lépe, když si popovídáte mimo firmu.
Respektujte to a vaše kritika nezůstane nevyslyšena.
-kk-