Srdcem dialogu je zhodnocení vlastních záměrů – proč vlastně rozhovor vedeme, co jím sledujeme? Pokud to dokážeme odhalit, odkryjeme zároveň i klíčové pocity, předpoklady či předsudky a významy, které pro nás s nastoleným problémem souvisejí. Některé záměry mohou být nezdravé a vyvolat problémy v komunikaci, úsilí vyhrát za každou cenu atd. Třetím principem je zjistit vlastní pohled na probírané téma a s respektem poznat pohled ostatních. To není jednoduché, lidé často berou svůj předpoklad jako nevyvratitelnou pravdu, což může vést k nesprávným závěrům či negativnímu vnímání ostatních.
Je třeba se umět rozhodnout, kdy dialogu využít. Vhodným prostředkem bývá v případě, že pracovní tým ustrne na místě nebo neprojevuje dostatečnou ochotu splnit úkol. Je však zapotřebí, aby jeho členové měli trpělivost naslouchat a učit se. Jak se připravit? Určete si předem, zda chcete problém řešit, nebo mu porozumět, co je jeho podstatou, jaké jsou vaše předsudky, jestli jste ochotni nechat se ovlivnit a poučit, jaký postoj zastáváte. Zdroj: Ivy Sea Online - portál americké poradenské společnosti Ivy Sea Inc. Zobrazit přehled článků ze zdroje Ivy Sea Online