Umíte říci ne?

Ilustrační snímek

Umění říci ne je pro manažerskou praxi velmi důležité. V opačném případě totiž můžete skončit tak, že budete věnovat více času úkolům druhých lidí než svým vlastním. A vyčerpání na sebe nenechá dlouho čekat. Jak tedy správně odmítat, a vytvořit si tak větší prostor pro sebe? Americký manažerský konzultant, spíkr a autor Peter Bregman doporučuje na serveru Harvard Business Review následující praktické tipy:

1. Ujasněte si, co je pro vás důležité

Pokud se chcete naučit sebevědomě odmítat, musíte nejprve vědět, čemu chcete věnovat svůj čas a čemu ne.

2. Projevte uznání

Poděkujte všem, kteří ve vás mají takovou důvěru, že vás žádají o pomoc. Uvědomte si, že poděkovat neznamená souhlasit.

3. Odmítejte žádost, nikoli člověka

Dejte dotyčnému najevo, že si vážíte jeho práce, nadšení apod., aby si vaše odmítnutí nebral osobně.

4. Vysvětlete své důvody

Možná jste příliš zaneprázdnění, možná nejste ten nejpovolanější člověk. Buďte konkrétní a upřímní.

5. Nenechte se přemluvit

Buďte ve svém postoji stejně pevní jako druhá strana. Můžete i vysloveně zmínit, že oceňujete vytrvalost dotyčného, ale ani vy se nenecháte zviklat.

6. Trénujte si odmítání v praxi

Využijte různé každodenní situace, například když vám číšník nabízí dezert nebo když vám někdo chce něco prodat na ulici.

7. Připravte si preventivní odmítnutí

Jistě máte kolem sebe lidi, kteří za vámi neustále přicházejí s různými požadavky. V takovém případě je dobré dát předem najevo, že na tak časté požadavky nemáte čas. Jasně se domluvte, jak budete spolupracovat.

8. Neberte odmítnutí jako ztrátu příležitosti

Když něčemu řeknete ne, nemusíte cítit zklamání, že jste se připravili o nějakou zajímavou příležitost. Naopak byste měli být rádi, že se můžete věnovat něčemu, co je pro vás důležitější.

9. Učte se odvaze

K odmítání požadavků druhých lidí potřebujete odvahu, a proto je třeba ji trénovat. I když to bude těžké, uvidíte, že to stojí za to.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review