Většina odborné literatury o veřejném vystupování a prezentérských dovednostech dělí prezentace na informační, zábavné, motivační, inspirující, přesvědčovací apod. Ve skutečnosti je však každá prezentace svým způsobem přesvědčující, zejména v obchodním světě. I když zrovna neusilujete o uzavření obchodu, snažíte se přesvědčit publikum, aby vás poslouchalo. Článek uvádí šest kroků, jak přesvědčit ostatní.
- Stanovte si konkrétní cíl. Vaším cílem je především přednést dobrou prezentaci. Specifické dílčí cíle si zapisujte na papír a řiďte se jimi při přípravě konkrétní verze projevu.
- Pracujte s inteligencí publika. Publikum vás nebude soustředěně poslouchat celou dobu projevu, připravte se proto na to, jak pozornost průběžně udržovat.
- Ukažte svůj zájem o předmět. Je třeba, abyste skutečně věřili, že nabízené produkty nebo služby mohou pomoci vyřešit problémy potenciálních zákazníků.
- Přípravu prezentace strukturujte od konce. Začněte od formulace poslední věty – toho, čeho chcete u publika dosáhnout.
- Vyzkoušejte si prezentaci nanečisto. Tak jako herci potřebují zkoušky, právníci diskusní skupiny a piloti letecké simulátory, ani přednášející by neměli předstupovat před publikum nepřipraveni.
- Proveďte zhodnocení prezentace. Bezprostředně po skončení prezentace se zamyslete nad tím, jak jste byli úspěšní a co je možné do příště zdokonalit.
-kk-