Zajímavé poznatky byly zveřejněny na webu obchodní školy INSEAD, která zpracovala studii s názvem Board Chairs' Practices across Countries: Commonalities, Differences, and Future Trends. Ta se zakládala na zkušenostech předsedů představenstev z celé Evropy (a Singapuru).
Problémoví kolegové
Obvykle někdo dotyčného vezme ven z jednacího sálu a promluví si s ním. Někdy se celé představenstvo pokusí zajistit a nabídnout dotyčnému odbornou pomoc.
Jeden britský předseda například sdílel následující zkušenost: jeden z členů představenstva měl ve zvyku mluvit prostě příliš dlouze. Během porad mu tak někdo obvykle vždy musel říct: „Johne, děkujeme. Teď ještě potřebujeme slyšet názory ostatních.“ Jeden belgický předseda popsal, že když se jeden jeho kolega začne chovat tak, že to už nejde dál, prostě se zvedne a odejde z místnosti.
Existují však i méně konfrontační kultury, kde lidé obvykle nepříjemné rozhovory vedou zásadně mimo zasedací místnost. Například v Singapuru se v případě, že jsou u některého člena představenstva zaznamenány problémy s výkonností nebo s dohodou ohledně cílů, bude celá záležitost řešit zásadně v soukromí, mimo jednací sál.
Dynamika představenstva a vztahy
Kulturní specifika hrají svou roli i v tomto ohledu. Britští předsedové se snaží dosáhnout rovnováhy, spravedlnosti a transparentnosti. Rusům zase nevadí hlasovat, na rozdíl od Britů, Nizozemců a Belgičanů, kteří se hlasování snaží vyhnout. Upřednostňují totiž rozhodnutí založená na konsensu. Pro turecké předsedy je zase naprosto zásadní udržet si dobré osobní vztahy.
-jk-