Spolu s rozvojem kariéry začínáme být postupně posuzováni podle toho, jak obratní jsme v mezilidských vztazích. Jednou z nejběžnějších příčin krachu manažerů jsou právě problémy s mezilidskými vztahy.
Malé, ale závažné chyby - jaké chování ukazuje na rezervy v mezilidském kontaktu? Článek na webu Centra pro kreativní leadership upozornil na ty následující.
Blízký kontakt tam, kde o něj nikdo nestojí
Nepoužívejte k prolomení ledů otázky týkající se rodiny – to je vhodné jen tehdy, pokud skutečně danou rodinu, na kterou se ptáte, znáte. Někteří lidé totiž nebudou rádi, že se chcete bavit o takto intimních záležitostech.
Pokud jako šéf týmu plánujete každý týden oběd s každým z vašich přímých podřízených, nemusí to být nejlepší nápad. Ano, je chvályhodné, že je chcete lépe poznat. Možná však o to nestojí a mají pocit, že je k tomu tlačíte.
Konverzační přešlapy
Nepřerušujte ostatní, když mluví. Snažte se vždy vzít v úvahu pocity a perspektivy ostatních. Nikdy nikomu neskákejte do řeči a vždy poslouchejte, aniž byste okamžitě vynášeli soudy. Při rozhovorech s přímými podřízenými buďte opatrní, když poukazujete na to, že vás musejí poslouchat.
Když vám někdo něco říká, nechte na chvíli být e-maily i práci, kterou máte zrovna na stole, a poslouchejte. Buďte tam pro toho, kdo s vámi mluví. Naslouchejte pozorně a aktivně. A hlavně: to, co říkáte, by mělo reagovat na to, co slyšíte – nechte se skutečně ovlivnit tím, co vám ostatní sdělují.
Důvěryhodnost a nevhodné poznámky
Přátelé možná ocení vaše sarkastické poznámky, ale na pracovišti takový humor může být škodlivý. Dávejte pozor i na sdílení soukromých informací. Když vám někdo prozradí něco osobního, co by chtěl nechat tajemstvím, nechte to tak.
-jk-