Zaměstnanci, kteří jsou posedlí kontrolováním svých e-mailových schránek, ohrožují své duševní zdraví a také duševní zdraví svých kolegů. Vyplývá to alespoň z výzkumu organizační psycholožky Emmy Russellové z britské obchodní školy Kingston Business School. Ta v rámci svého výzkumu identifikovala „sedm smrtelných hříchů e-mailu“, které vyvolávají přílišný stres.
Zatímco v éře drahého a pomalého dial-up připojení na internet se lidé dívali do svých e-mailů zpravidla jednou denně, dnešní všudypřítomné připojení nás svádí k tomu, abychom se z e-mailu vůbec neodpojovali. Cítíme stále silnější potřebu okamžitě odpovídat. Někteří zaměstnanci zažívají dokonce přeludy, když se domnívají, že jim právě zavibroval mobil nebo pípl zvukový signál oznamující příchod nové zprávy. Přitom jim žádná zpráva nepřišla.
Emmy Russellová se zaměřila na analýzu komunikace 28 uživatelů e-mailu z různých firem. Sledovala, které návyky ovlivňují jejich život pozitivně a které negativně. Sedm negativních návyků, které označila za nejnebezpečnější, je třeba vnímat a přistupovat k nim obezřetně. Zcela vyhnout se jim nedá, zcela propadnout však ano.
Sedm smrtelných hříchů e-mailu s ohledem na psychiku zaměstnanců
1. E-mailový ping pong – dlouhé výměny e-mailů k jednomu tématu
2. Vyřizování e-mailů po pracovní době
3. Vyřizování e-mailů ve společnosti dalších lidí
4. Úplné přehlížení přicházejících e-mailů
5. Požadování potvrzení o přečtení zpráv
6. Odpovídání okamžitě po přijetí zprávy
7. Automatické odpovědi
-kk-