Server Harvard Business Review doporučuje manažerům, aby si nejprve položili následující otázky. Ukáží vám, zda svým chováním sami nezavíráte druhým ústa.
Opravdu vás zajímají názory druhých?
Připusťte si, že vám v naslouchání může bránit ego. Zaměřte se na to, kterým názorům a datům nasloucháte, a které naopak máte tendenci nevnímat.
Jak moc se lidé kolem vás bojí za vámi přijít?
Začněte tím, že budete pozorovat sami sebe, jak přirozeně reagujete, když za vámi někdo přijde s problémem. Každému se někdy stane, že mu ujedou nervy. Pokud však chcete, aby k vám ostatní byli nadále otevření, veřejně se omluvte.
Co víte o politických hrách ve vaší firmě?
V každé organizaci jsou lidé, kteří se snaží za každou cenu zavděčit nadřízeným. Budou vám říkat pouze to, co chcete slyšet, což je nebezpečné. Musíte se naučit chápat, proč s vámi někteří lidé mluví jen o určitých věcech a proč o jiných mlčí.
Znáte nepsaná pravidla komunikace s ohledem na postavení lidí ve firmě?
Každý v organizaci patří do určité škatulky – ředitel, žena, nováček, prodejce apod. S ohledem na tyto škatulky se pak utvářejí pravidla, kdo může mluvit a komu bude nasloucháno. Zkuste se více dívat kolem sebe a odhalit, kdo do jaké škatulky patří. Teprve pak můžete tento stereotyp nabourat.
-kk-