Role manažera při zapojování nových zaměstnanců

Ilustrační snímek

První den v nové práci doprovází nejrůznější obavy. Nový zaměstnanec má strach, že se ztratí, zapomene důležité papíry... a navíc se ocitne v prostředí, kde fungují jemu neznámá pravidla. Důležitou roli proto hraje manažer týmu, do něhož nováček nastupuje. Ten by mě zajistit, aby se nový zaměstnanec cítil vítaný, pochopil své povinnosti, seznámil se se svým pracovištěm a firemní kulturou.

Připravili jsme pro vás souhrn pravidel, jak by měl manažer při zapojování nových podřízených postupovat. Vycházíme z úryvků z knihy The First 90 Days, které byly zveřejněny na serveru CareerBuilder.com. Autorem tohoto mezinárodního bestselleru pro začínající lídry je uznávaný odborník na leadership a profesor International Institute for Management Development v Lausanne Michael Watkins. Časopis The Economist označil tuto knihu za „bibli onboardingu“.

1. Neukazujte něco jiného, než jste slibovali

První pravidlo je zřejmé. Nový zaměstnanec by neměl hned první den v práci zjistit, že jste mu slibovali zcela jinou práci, než bude ve skutečnosti dělat.

2. Připravte písemný souhrn jeho cílů a odpovědností

Zaměstnanec by měl jasně vidět, co se od něho očekává a v jakém časovém horizontu.

3. Věnujte nováčkovi plnou pozornost

V čase, který si vyčleníte pro nového člena svého týmu, nevyřizujte žádné telefonáty ani e-maily. Naopak informujte všechny ostatní, že se právě věnujete zapojování nováčka a nechcete být rušeni.

4. Připravte veškerou administrativu

Předem zajistěte veškeré formuláře, které nováček musí vyplnit a předejte mu je hned první den. Pak se už věnujte důležitějším věcem.

5. Představte nového zaměstnance kolegům

Předejte členům svého týmu životopis a popis práce nového zaměstnance. Zorganizujte schůzku celého týmu s nováčkem a požádejte stávající členy, aby si připravili stručnou charakteristiku svých pozic a odpovědností v týmu. Můžete nováčkovi přidělit konkrétního mentora, který mu bude pomáhat se zorientovat.

6. Připravte pracoviště

Nový zaměstnanec by měl mít od prvního dne připravený svůj stůl, počítač, telefon a veškeré další potřebné věci od propisek, přes klíče až po vizitky. Připravte mu také schéma vaší organizace, telefonní seznam a přístupové údaje do vašeho systému.

7. Naplánujte si schůzky mezi čtyřma očima

Pokud se nemůžete sejít každý týden, naplánujte si schůzku jednou z a14 dní nebo minimálně po 30, 60 a 90 dnech. Popovídejte si o tom, jaké nováček dělá pokroky a na čem by měl dále pracovat.

8. Vyvažte náročný první den

První den je vždy náročný. Naplánujte jej proto tak, aby se střídaly formální schůzky s méně formálními. Zajistěte například oběd s kolegy a přestávky na odpočinek.

9. Představte firemní kulturu

Má-li vaše firma příručku pro zaměstnance, předejte ji. Dále nováčkovi vysvětlete nejdůležitější pravidla, včetně například oblékání nebo dodržování pracovní doby.

10. Zhodnoťte prvních 90 dní

Při měsíce po příchodu nováčka přichází doba porovnání zpětné vazby týkající se výkonnosti od přímého nadřízeného a samotného zaměstnance. Je to ideální příležitost, jak pochválit úspěchy a určit, co je třeba ještě dále zlepšovat.

Watkins, Michael. The First 90 Days: Critical Success Strategies for New Leaders at All Levels. Boston: Harvard Business Review Press, 2003.253 s.

-kk-

ecognized as "The On-boarding bible."

Zdroj: CareerBuilder - největší americký portál s nabídkami zaměstnání
Zobrazit přehled článků ze zdroje CareerBuilder