5 kroků ke splnění (téměř) každého cíle

Začátek roku je tradičním obdobím předsevzetí a vytyčování nových cílů. Mnozí lidé však také tradičně propadají skepsi z toho, že se jim řadu cílů nikdy nepodařilo splnit.

Když přemýšlíme o neúspěchu, napadá nás, že nám prostě chybí určité vlastnosti a talenty, které mají úspěšní lidé. Pokud si to také myslíte, máme pro vás dobrou zprávu. Úspěch není o tom, kdo jste, ale o tom, co děláte.

Ilustrační snímek

Server Harvard Business Review zveřejnil následující doporučení, co dělat, abyste letos (nebo kdykoli jindy) dokázali naplnit své cíle.

1. Buďte co nejkonkrétnější

Cíle si stanovujte tak, aby jasně popsaly výsledek, kterého chcete dosáhnout. Doplňte je také o způsoby, jak daného výsledku dosáhnout (např. zhubnout 10 kg do tří měsíců tím, že budu každý den hodinu cvičit v posilovně, běhat x kilometrů, jíst to a to atd.).

2. Buďte realisté

Věřte si, že dokážete své cíle splnit, nepodceňujte však jejich náročnost. Většina smysluplných cílů vyžaduje hodně úsilí a času. Když si budete myslet, že všechno je jednoduché, pravděpodobně neuspějete. Potřebujete silnou vůli, ale ani ta vám nepomůže, když přeceníte své možnosti.

3. Naplánujte si čas

Jasně si určete, kdy se budete věnovat realizaci svých cílů, abyste se nemohli vymlouvat, že nebyl čas. Váš mozek se tak naučí vnímat příležitosti pro plnění vašich cílů, jakmile nastanou.

4. Sledujte svůj pokrok

Pravidelně vyhodnocujte, jak se vám daří plnit cíle, a klidně do toho zapojte i další lidi. Když nebudete vědět, jak si vedete, nemůžete se zlepšit. Zaměřte se nikoli na to, v čem jste dobří, ale na možnosti zlepšování svých znalostí a dovedností.

5. Nesoustřeďte se na své zlozvyky

Výzkumy jasně potvrzují, že když jen obecně myslíme na to, že bychom se měli zbavit určitého zlozvyku, ve skutečnosti sami sebe v daném nevhodném chování utvrzujeme. Svou pozornost proto zaměřte na způsoby, jak se zlozvyků zbavit. Ptejte se, co konkrétně můžete dělat jinak, a udělejte to.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review