Odpovědi na tyto otázky publikoval Tomas Chamorro-Premuzic, profesor organizační psychologie na University College London a ředitel společnosti Hogan Assessment Systems, v zajímavém článku na serveru Harvard Business Review
Uvádí, že manažeři většinou motivují podřízené na základě své osobní intuice a zkušenosti, místo aby se drželi vědeckých poznatků, kterých již v dnešní době máme velké množství. Můžeme dokonce říci, že motivace není umění, ale věda.
Chcete-li k motivaci přistupovat vědecky, začněte odhalením hlavních příčin neúspěchu motivačních technik.
1. Nedostatečné povědomí o vytyčování cílů
Dnešní vědecké poznatky ukazují, že vysoké, ambiciózní cíle fungují jako dobrý nástroj motivace při transakčních činnostech, kdy jsou jasně dané vstupy a výstupy.
Pokud však chcete motivovat lidi, kteří pracují na intelektuálních a kreativních úkolech, dosáhnete vyšší motivace a lepších výsledků tím, že je požádáte, aby ze sebe vydali to nejlepší.
2. Neobjektivní hodnocení výkonnosti
Většina manažerů má tendenci oceňovat lidi, kteří jsou jim podobní. Negativní vliv takového hodnocení na výkonnost, diverzitu a celkovou atmosféru v týmech je zřejmý.
Mezi talentem a oblíbeností zaměstnanců existuje dokonce prokázaná negativní konotace. Lidé bez talentu totiž často vynikají ve schopnosti předstírat, že jsou schopní.
3. Nudná práce
Výkon práce je dnes mnohem více složen z konkrétních měřitelných a předvídatelných součástí. To má své výhody. Vlivem toho se však také práce častěji opakuje, stává rutinou a začíná nudit.
Výzkumy potvrzují, že nudná práce bude nudná vždy, i když se budete snažit zvýšit motivaci pomocí vnějších pobídek, například ve formě peněz. Klíčem k úspěchu nejsou motivační proslovy nebo team building, ale jasná koncepce a přidělování pracovních rolí.
4. Zbytečná zpětná vazba
Neustále slyšíme, jak důležitá pro motivaci je přesná a včasná zpětná vazba. Skutečnost je však taková, že zpětná vazba většinou zaměstnance demotivuje, i když se manažeři vedle kritiky snaží vyzdvihovat pozitivní aspekty výkonnosti svých lidí.
Jakmile je manažer příliš kritický a náročný, stává se pro zaměstnance otravným a ani peníze je nedokáží motivovat.
-kk-