Ekonomická recese a finanční krize se dotkla nejen těch, kdo přišli o práci, ale i těch, kteří si práci udrželi. Pracovní klima se začalo vyznačovat zvýšeným tlakem na to, jak udělat více s méně zdroji, což se odrazilo také na zvýšeném stresu pracovníků. Manažerům tak vyvstal úkol naučit se řídit nervóznější a vytíženější zaměstnance.
Podle americké psycholožky Donny Hicksové z Weatherheadova centra pro mezinárodní konflikty při Harvard University je v tomto prostředí pro manažery zásadní vést „se zvýšeným smyslem pro důstojnost“. Ve své knize s názvem Dignity: The Essential Role It Plays in Resolving Conflict popisuje deset prvků „důstojného řízení“, díky němuž si manažeři mohou udržet zdravou pracovní sílu i mezi konflikty a v náročném obchodním prostředí.
-
Naučte se akceptovat identitu svých lidí, která se liší od té vaší.
-
Važte si svých lidí a nešetřete chválou za dobře odvedenou práci.
-
Reagujte na obavy svých lidí způsobené novými stresy a zvýšeným objemem práce.
-
Zajistěte, aby všichni cítili vzájemnou sounáležitost.
-
Vytvářejte prostředí, v němž se zaměstnanci nebudou bát vyjádřit své názory či upozornit na své přepracování.
-
Při řešení stresových situací zachovejte férový přístup vůči všem.
-
Umožněte zaměstnancům, aby jednali samostatně a cítili kontrolu nad svou prací.
-
Snažte se hlouběji pochopit pohled svých lidí na to, co se v práci děje.
-
Zacházejte se zaměstnanci s vírou, že mají dobrý důvod pro to, co dělají.
-
Omluvte se, když jako manažer uděláte chybu a ukažte, že dokážete špatné chování změnit.
-kk-