Kolega ve vedlejším týmu nezvládá podávat přesvědčivé výkony, zatímco vy přímo excelujete? Nebo je to naopak? A jak je to vůbec možné, když máte k dispozici stejné nástroje a technologie jako telefony, e-maily, přístup k webinářovým nástrojům a další? Stejný jev vypozoroval i server Management Issues, který přišel s názorem, že technologie není omluvou pro špatné manažerské komunikování.
Rozdíl mezi vámi a kolegou (nebo kolegou a vámi) je v přístupu k užívání těchto dostupných technologických nástrojů. Někteří si možná stěžují na nedostatek osobního kontaktu, aniž by si uvědomili, že skrze technologie je možné navázat podobně reálnou mezilidskou interakci. Problém je tedy v motivaci, která ovlivňuje, jak a zda vůbec využíváme dostupné techniky. Horší je pak dopad, který nevhodně zvolený nástroj může mít na mezilidské vztahy a komunikaci.
Tak například jak často se stává, že se nepříjemné věci dovídáte z velké části zejména e-mailem? Pro manažera je možná jednodušší šířit negativní zprávy elektronicky, kdy nemusí čelit pohledům svých lidí ani jejich výčitkám nebo dotazům. Jaký vliv to má ale na vzájemné vztahy? Dobře, možná že to bylo jednodušší než svolat všechny členy týmu do jedné zasedací místnosti. E-mailová technologie také splnila svůj účel, její volba už ale nebyla tak optimální.
Efektivní leadership je o adekvátní komunikaci, která se ale zejména na globální úrovni nedá odehrávat bez vhodně zvolených prostředků. Pokud je nechcete využívat, protože s nimi neumíte, nebo použijete jiný „nástroj spěchu“ jako v příkladu výše, je to vaše volba. Nedivte se, když ale v důsledku přijdete o otevřené vazby se svými kolegy a váš tým ztratí na produktivitě. Veškeré domněnky, výčitky nebo obavy totiž zůstanou nevyřčeny, neboť jste jim kvůli svému zkratkovitému jednání nedali prostor k vyjádření se.
Zamyslete se. Co je tedy důležitější? Vaše nechuť nebo neschopnost využít všeho dostupného ke sdílení informací nebo výsledné údaje, úspěšně dojednané podmínky či oboustranné porozumění? Stejně tak jako vašeho zákazníka nezajímá ani tak proces jako výsledné řešení jeho potřeb, tak ani vaši kolegové a partneři nejsou zvědaví na nic jiného než na úspěšnost komunikačního procesu mezi vámi.
Jestliže potřebujete skutečně naslouchat a reagovat na možné obavy a nemáte tu možnost osobního kontaktu, jednostranný webinář nebo další způsoby komunikace s limitovanou interakcí zřejmě nebudou vhodné nástroje a není to jejich chyba. Zvažte vždy požadovaný výstup, kterého chcete v průběhu každé interakce dosáhnout a teprve poté volte adekvátní nástroje. E-mail možná představuje skvělou možnost, jak konzistentně a rychle sdílet informace s ostatními, avšak možná budete muset zvážit případně i další možnosti jako jsou různá diskusní fóra nebo skupiny, ve kterých by účastníci diskuze mohli sdílet své názory a řešit problémy společně, pokud není možnost reálného setkání.
Dvě věci jsou na virtuální týmové práci pravdivé. První, není to vůbec jednoduché spolupracovat bez fyzické účasti ostatních a druhá, není to nemožné. Jakmile přijmete oba fakty za své, bude pro vás mnohem jednodušší vypořádat se s výkonnostními a komunikačními obtížemi. Začít můžete třeba hned. Naučte se využívat vámi doposud zanedbávané nástroje pro virtuální komunikaci zde.
-bn-