Zajistit konkurenceschopnost studentů v nových podmínkách globální ekonomiky. To je priorita evropských obchodních škol a jejich programů MBA. Zakládají tak nejen nové programy zaměřené na mezinárodní prostředí a obchod, ale i stáže či dokonce celé pobočky v různých částech světa. V rámci letošního ročníku pravidelného hodnocení evropských obchodních škol o tom informoval časopis BusinessWeek.
Tři evropské obchodní školy již mají své satelitní kampusy v zahraničí
Francouzská obchodní škola INSEAD, která je průkopníkem této iniciativy, má v současné době již dvě zahraniční pobočky – v Singapuru a Abu Dhabi. Konkurenční francouzská obchodní škola HEC pak otevřela vlastní kampus v Kataru a španělská IESE v New Yorku. Studenti MBA zde mohou strávit část svých výukových programů. Téměř všechny evropské obchodní školy pak mají výměnné programy, v jejichž rámci mohou studenti absolvovat část svých studijních programů minimálně v jiné evropské zemi.
Mezinárodní programy zavedou do Ameriky i Asie
IESE se sídlem v Barceloně otevřela první ročník programu s názvem Globalization of Business Enterprise, jehož cílem je naučit studenty systematicky uvažovat o kulturních, administrativních, politických, geografických a ekonomických rozdílech mezi jednotlivými zeměmi a vlivu těchto rozdílů na obchodní rozhodování. V nově otevřené pobočce v New Yorku pak vzniklo výzkumné centrum pro otázky globálního byznysu, které studenti navštíví na několik týdnů.
Copenhagen Business School rozšířila svůj mezinárodní program MBA dokonce na několik zemí, v nichž studenti stráví 18 měsíců. Začínají v dánské Kodani, odkud se přesouvají do Hongkongu a končí na americké University of North Carolina.
Zahraniční zkušenosti se stávají stále častější součástí evropských programů MBA, což vede také k vyššímu počtu zahraničních studentů než v USA. Na IMD v Lausanne studuje například v současné době MBA 90 studentů ze 45 zemí.
-kk-