Projektoví manažeři rádi mluví o důležitosti řízení rizik v rámci projektů, ve skutečnosti se však řízením rizik zabývá jen málokterý z nich. Podle serveru Pmhut.com je to často důsledek špatných předchozích zkušeností. Snažili se věnovat řízení rizik, ale nepřineslo to žádné úspěchy. V čem se nejčastěji chybuje?
Základní chybou, která souvisí s řízením rizik, ale i celého projektu, je neschopnost manažera jít příkladem. Manažeři a také sponzoři projektů by měli svým chováním dávat najevo, že je třeba překonat strach ze změn a učit se využívat příležitostí. Chcete-li, aby se vaši lidé chovali určitým způsobem, nejprve se tak chovejte sami. Při řízení rizik si dejte pozor na následující přešlapy.
1. Chybějící zhodnocení závažnosti rizik
Identifikovat rizika nestačí. Je třeba posoudit, která jsou nejzávažnější a na ta se zaměřit.
2. Plán šitý na míru jinému projektu
Pokud pro svůj nový projekt přebíráte plán řízení rizik z některého dřívějšího projektu, ujistěte se, zda je svými cíli a rozsahem vůbec vhodný.
3. Jednorázová identifikace a posouzení rizik
Řízení rizik je kontinuální proces. Rizika je třeba identifikovat a posuzovat s ohledem na měnící se prostředí realizace projektu.
4. Zpětné posuzování rizik
Rizika je třeba identifikovat a posuzovat již ve fázi plánování projektu. Čekat na chvíli, kdy se věci vymknou kontrole, je příliš pozdě.
5. Nedostatečné zapojení důležitých účastníků
Manažer projektu by měl zajistit komunikaci se všemi klíčovými stranami zapojenými do projektu. Všichni účastníci by měli znát vývoj projektu, nové strategie a procesy, aby mohli zvážit rizika.
6. Nedostatečná transparentnost
Manažer projektu by neměl tajit žádná rizika. Naopak by o nich měl mluvit se svým týmem a společně hledat řešení.
7. Nekonzistentní popis rizik
Rozumíte daným rizikům, když si po čase přečtete, co jste si zapsali? Držte se systému popisování rizik způsobem příčina-riziko-dopady. Vyzkoušejte metodu „5 proč“.
8. Chybějící měření účinnosti opatření k odstranění rizik
Jakmile začnete podnikat nějaká opatření za účelem odstranění rizik, je třeba sledovat, zda se vám daří plnit cíle, které jste si v této souvislosti stanovili.
9. Chybějící rozdělení odpovědnosti
Jen zřídka je možné, aby manažer projektu sám řídil všechna rizika. Mnohem efektivnější je jmenovat členy týmu s odpovědnostmi za řízení jednotlivých rizik podle jejich zaměření a schopností.
10. Zapomínání na cíle projektu
Při každodenní práci se často zapomíná na to, proč vlastně děláme to, co děláme, s jakými cíli jsme začínali. Úkolem manažera, který chce minimalizovat rizika v rámci projektu, je proto také neustále připomínat cíle projektu všem zúčastněným stranám.
-kk-