Mnoho příležitostí může znít zpočátku velmi zajímavě, avšak ne všechny mohou být skutečně přínosné pro váš business. Server Open Forum identifikoval několik situací, které by vás měly před souhlasným kývnutím varovat.
1. Příležitost vás nedostane k cíli. Pokud jste zastánci plánování s jasně definovanými a měřitelnými cíli, jste schopni odlišit dosažitelné příležitosti od faty morgany. Vždy, když se ocitnete tváří v tvář „neopakovatelné“ příležitosti, uvědomte si, zda nenaruší vaše původní plány. Agenda vašeho partnera může být zcela jiná než ta vaše, ačkoliv jste již dlouhodobými partnery. Řekněte ne.
2. Máte doma nepořádek. Představte si možnost vystavovat na prestižním veletrhu. Je to skvělá příležitost, ale jen pro ty, kteří mají „doma uklizeno“. Jestliže neustále bojujete s dodavateli, distribucí nebo vašimi zákazníky, kteří včas neplatí, raději s díky odmítněte.
3. Příležitost vysává vaše zdroje. Je téměř jisté, že každá příležitost stojí mnoho úsilí a nemálo zdrojů. Pokud ale odčerpává cenné zdroje z dosavadních projektů a programů, je nutné se zamyslet. Zdroje jsou přeci jen omezené, jak nás učí ekonomická teorie, a proto jejich přidělování musíte důkladně zvážit.
4. Kamarádíte se s nesprávnými lidmi. Vztahy mezi partnery nikdy nefungují 50/50, jeden vždy nese těžší břemeno odpovědnosti. Důležitá je tedy dohoda. Jestliže partner přislíbí finanční nebo jinou pomoc na projektu a vy postupně zjišťujete, že vám stěží může nějak pomoci, zbystřete. Než se pustíte do společného projektu, ověřte si, že vaše očekávání i požadavky partnera jsou jasné. Obchodní partnerství je jako manželství a vy přeci nestojíte o bolestivý rozvod, ne?
5. Příležitost je v rozporu s vaší nabídkou. Pamatujete si ty dětské obrázkové hříčky, jejichž řešením bylo nalezení objektů, které do obrázku nepatří? Poznáte, které nesmysly nezapadají do obrázku vaší společnosti?
Naučte se pomocí těchto jednoduchých pravidel vyhodnocovat vhodnost příležitostí pro váš business:
- Pečlivě vybírejte a řekněte prostě ne, pokud máte pochyby.
- Nepřeceňujte své zdroje.
- Vsaďte na příležitost jen ve chvíli, kdy si můžete dovolit ji případně ztratit.
- Identifikujte potřebu všech zdrojů, které je nutné shromáždit ještě před zahájením projektu. Chybí-li některé údaje, raději řekněte ne.
- Jestliže se k něčemu zavážete, udělejte pro to maximum. Vybrat jednu variantu, kterou realizujete, znamená odmítnout sto jiných. To přeci stojí za úsilí, ne?
-bn-