Vůdcův mýtus rozhodování

Představa, že rozhodnutí na nejvyšší úrovni organizace vyřeší veškeré problémy, krize nebo příležitosti, již zklamala mnoho vůdců. „Většina problémů či krizí se ve skutečnosti nevyřeší, ale jen dočasně urovná,“ vysvětluje odborník z amerického Centra pro kreativní vůdcovství Pete Hammett. „Řada vůdců však přikládá příliš vysokou hodnotu své schopnosti rozhodovat se, čímž si vytváří falešný pocit sebevědomí. To pak může vést ke ztrátě důvěry v práci a rozhodování druhých.“

Vedoucí pracovníci činí řadu rozhodnutí a je to tak správně. Nerovnováha nastává až v situaci, kdy síla vůdce, tedy jeho schopnost uskutečňovat věci, začne omezovat rozhodování v organizaci. Vůdce se obvykle obklopuje talentovanými lidmi. Ti pak ale často přemýšlejí velmi podobně a docházejí ke stejným závěrům. Zde vzniká iluze, že jejich rozhodnutí je nepochybně správné.

Vůdcové pak chybují v tom, že si váží týmové práce jen tehdy, když se jim to hodí. Když ale chtějí rozhodnout, hrají sami za sebe. Soustředí se více na čas a provedení rozhodnutí než na proces rozhodování. Omezují skupinové diskuse a stanovují pravidla, o čem lze uvažovat a o čem nikoli. Využívají přílišného tlaku, aby mohli jednat. Důležitější přitom je, aby se na rozhodování dokázali dívat ze širší perspektivy.

- Zkuste to znovu. Jestliže jste určitý postup již vyzkoušeli v minulosti a nefungoval, neznamená to, že byste se k němu nemohli vrátit v jiné situaci.

- Zpomalte. Rychlé rozhodnutí nebývá vždy správné. Naučte se ptát sami sebe, proč byste měli rozhodovat zrovna nyní.

- Jednejte na hraně chaosu. Vytvořte prostředí, v němž bude běžné zabývat se více scénáři a alternativami. Uznejte, že nové okolnosti a složitosti mohou změnit vaše jednání. Nabídněte svobodu v objevování dobrých i méně dobrých nápadů.

- Ptejte se a poslouchejte. Hledejte rady u lidí, kteří se nechovají nebo neuvažují stejně jako vy. Zajímejte se o názory lidí s jinou odbornou znalostí a perspektivou a poslouchejte je.

- Přeneste se přes své ego. Může to být velmi obtížné. Když se ale oprostíte od potřeby mít vše pod kontrolou, mít vždy pravdu a znát všechny odpovědi, budete rozhodovat lépe a více rozvíjet kapacitu své organizace.

- Opatřete si podporu. Najděte si kouče, kolegu nebo přítele, který vám pomůže dělat změny. Odpovězte si na otázku, kdo dobře porozumí problémům a stresu, kterým čelíte, a pomůže vám lépe se v nich orientovat.

-kk-
Zdroj: Center for Creative Leadership - oficiální stránky instituce Center for Creative Leadership (CCL®)
Zobrazit přehled článků ze zdroje Center for Creative Leadership