Udržet si zákazníky stojí určitou námahu

Nikde jinde nemá konstatování, že ve vědomosti je síla, takové opodstatnění jako v byznysu. Přístup ke správným informacím znamená konkurenční výhodu. Problémy však nastávají v případě, když naráz přichází nekontrolovatelné množství informací. Nastává otázka, jak poznat informaci kvalitní. Následující informace o vašich zákaznících mohou být zdrojem pro každou společnost.

- Proč nakupují právě u vás? I když se zdá odpověď na tuto otázku jednoznačná, odpověď není tak přímočará. Kupují od vás základní produkt a služby k němu? Přichází k vám, protože jste nejlevnější nebo nejkvalitnější, pro váš vysoký podíl na trhu, skvělý zákaznický servis nebo proto, že jste pro ně nejpřijatelnější možnost? Co je pro vaše zákazníky rozhodujícím faktorem? Ověřte si pravdivost předpokladů, ze kterých jste až do dneška vycházeli.

- Jaké jiné možnosti vaši zákazníci mají? Existují na trhu i jiní dodavatelé, kteří by dokázali uspokojit jejich potřeby? Jsou schopni přejít ke konkurenci? Jaké máte možnosti, jak je přesvědčit, aby to nedělali? Je třeba pochopit všechny alternativy a souvislosti, které za nimi stojí, a poznat, jakými zbraněmi bojuje konkurence.

- Co budou zákazníci požadovat v budoucnu? Potřeby se po určitém čase mění, proto potřebujete poznat plány zákazníků do budoucna a způsob, jakým do nich můžete zapadnout i vy. Když nebudete pravidelně monitorovat změny v preferencích zákazníků, může se stát, že vaše produkty prostě vyjdou z módy.

- Kteří ze zákazníků jsou nejzajímavější pro konkurenci? Všeobecně platí, že čím důležitější je klient pro vás, tím atraktivnější je pro vaši konkurenci. Nejdůležitější je určit, která skupina zákazníků je pro konkurenci nejpřitažlivější, a udělat opatření, aby se stali loajálnější k vám.

 Co dělat, abyste se udrželi na trhu na současné pozici? Musíte si uvědomit, zda bude stačit politika neustálého zlepšování nebo budete muset udělat podstatné inovace.

Pochopení zákazníka je základním prvkem zdravého podnikaní. Udržení ziskových zákazníků stojí za vynaloženou námahu.

-pk-

Zdroj: HR Web.sk - Internetový týdeník o kariéře, lidských zdrojích a řízení.
Zobrazit přehled článků ze zdroje HR Web.sk