V prvním roce od založení se startupy dopouštějí stále stejných chyb, které je mohou stát nejen peníze, ale i celou existenci. Na serveru Business Insider na to upozornila reportérka Alyson Shontellová, která se dlouhodobě věnuje začínajícím firmám a podnikatelům. Sestavila přehled typických chyb, na které by si měl každý začínající podnikatel dát pozor.
Příliš brzká prezentace v médiích
Když oslovíte novináře, musíte vědět proč – k čemu konkrétnímu vám publicita má pomoci. Nahodilá vystoupení v médiích fungují pouze krátkodobě. Nejdříve potřebujete obchodní model a produkt, který chcete prodávat.
Špatné počty
Na rozjezd budete potřebovat hodně peněz nebo bohatého investora. Investor však může brzy ztratit důvěru ve váš projekt, pokud nezačnete brzy vydělávat. Než tedy začnete podnikat, měli byste mít dostatečnou finanční rezervu na pokrytí úvodních výdajů, které si předem dobře spočítáte. Pokud nemáte peníze nebo si nemůžete dovolit riskovat, raději nepodnikejte.
Snaha zvládnout všechno sám
Rozjezd firmy je velmi náročný na čas a také specifické dovednosti. Pokud nechcete vyhořet, podnikejte s dalším partnerem nebo alespoň poradci, s nimiž se můžete dělit o práci. Pokud jde o počet společníků, ideální jsou dva. Jeden z vás by měl na plný úvazek komunikovat s potenciálními zákazníky.
Snaha prosadit nefungující byznys
Neopouštějte své stále zaměstnání, dokud si neověříte, že váš podnikatelský záměr má šanci na úspěch. Když už se do toho dáte a nepůjde to, reagujte rychle. Provádějte nezbytné změny a pokud ani ty nezaberou, buďte připraveni skončit. Je jedno, jak je váš nápad skvělý, když nenajdete zákazníky.
Špatná komunikace
Zakladatel firmy musí umět vysvětlit svou vizi zaměstnancům i zákazníkům. Neměl by se vyhýbat kritice. Budování vztahů je pro něho zásadní a nemůže si dovolit nekomunikovat.
Přílišná chamtivost
Chytrý podnikatel pozná dobrou obchodní nabídku. Když vám za váš startup budou nabízet 100 milionů, neodmítejte to.
Lži o výkonnosti firmy
Podnikatel, který potřebuje udržet svou firmu v chodu, často přikráškluje informace o tom, jak firma roste a kolik peněz vydělává. Pokud však firma upadá, vždy to vyjde najevo. Lži pouze úpadek o chvíli oddálí a o to více poškodí vaši pověst.
Podceňování náročnosti podnikání
Když se píše o začínajících firmách, většinou čteme jen o úspěchu. Tvrdá práce, která za úspěchem stojí, zůstává v pozadí. Každý začínající podnikatel by měl vědět, že ho čeká fyzicky i psychicky náročné období. Vše se bude točit kolem firmy, bude to velký stres v práci i doma.
-kk-