Budoucnost práce: Žádní šéfové, žádné kanceláře, žádný e-mail

Ilustrační snímek

Budoucnost práce. Pak zní podtitul knihy Scotta Berkuna s názvem The Year Without Pants: WordPress.com and The Future of Work. Autor, který dříve pracoval jako manažer ve společnosti Microsoft, v ní popisuje své zkušenosti s jedinečnou kulturou jiné softwarové společnosti, ve které působil po odchodu z Microsoftu jako vedoucí týmu programátorů. Jedná se o firmu Automattic, vlastníka online redakčního a publikačního systému WordPress. I když Automattic ještě neexistuje ani deset let, na systému WordPress již stojí pětina všech webových stránek na světě.

Automattic zaměstnává 120 lidí, kteří pracují odkudkoli chtějí, téměř nepoužívají e-mail, nemají tradiční strukturu řízení a přitom přicházejí s vylepšeními firemních produktů několikrát denně. „S pouhým zlomkem zdrojů, které má k dispozici Google, Amazon nebo Facebook, má srovnatelný vliv na budoucnost internetu. Co je tak jiné na způsobu práce v této firmě a co se od ní ostatní firmy mohou naučit?“ ptá se Scott Berkun.

Hlavní pilíře úspěšné firemní kultury Automatticu podle Berkunovy knihy shrnul server Ceo.com:

1. Žádní tradiční manažeři

Ve firmě neexistovala žádná hierarchie nadřízených a podřízených, dokud pro ni pracovalo méně než 50 zaměstnanců. Od té doby pracují zaměstnanci ve více týmech, z nichž každý si vybírá svého vlastního lídra. Vedoucí týmu jsou facilitátory, nikoli manažery týmů.

2. Nezáleží na místě výkonu práce

Zaměstnanci mohou pracovat z jakéhokoli místa na světě. Jsou rozptýleni ve čtyřiceti zemích. Záleží na výkonech.

3. E-mail je téměř zbytečný

Interní komunikace v Automatticu probíhá prostřednictvím Skype, chatů, blogů a videí. E-mail slouží již jen ke komunikaci s lidmi mimo firmu.

4. Nábor na zkoušku

Automattic nepořádá tradiční pracovní pohovory ani se předem nezajímá o vzdělání a dovednosti, které uchazeči o práci uvádějí v životopisech. Rovnou jim přiděluje úkoly a dává možnost ukázat se v praxi.

Scott Berkun je populární americký autor a spíkr. Ve svých článcích, knihách a vystoupeních se věnuje především tématům kreativity, komunikace a vedení lidí a firem. V letech 1994 až 2003 pracoval ve společnosti Microsoft, kde se zabýval především vývojem prohlížeče Internet Explorer verze 1.0 až 5.0. V letech 2010 až 2012 působil jako vedoucí týmu programátorů ve společnosti Automattic, kde se podílel na vývoji systému WordPress. Nyní se plně věnuje psaní a veřejnému vystupování.

Kniha The Year Without Pants: WordPress.com and The Future of Work vyšla v USA v září 2013. Prohlédnout a zakoupit si ji můžete prostřednictvím internetového obchodu Amazon.com zde.

BERKUN, Scott. The Year Without Pants: WordPress.com and The Future of Work. San Francisco: Jossey-Bass, 2013. 272 s.

-kk-

Zdroj: Ceo.com - nejnovější trendy a osvědčené postupy z oblasti řízení firem
Zobrazit přehled článků ze zdroje Ceo.com