Strategické plánování nebo objevování? (2/2) Volte obě cesty

V předchozím článku jsme viděli, že plánování bývalo skutečným základem každé strategie. V minulosti jsme se mohli spolehnout na analytické procesy, které nám umožňovali dát dohromady naši strategii. Proto byli manažeři vždy tak zaměřeni na čísla.

Ilustrační snímek

Klíčové bylo objevit vztahy mezi historickými čísly. Takové poznatky vám totiž umožnily rozhodnout se o tom, co bude pro váš byznys nejlepší v budoucnu. Dnes je však základem strategie objevování.

Určete směr, kterým se dát, na základě aktuálního vývoje

Klíčová data v analytických procesech jsou čísla. Kontext pro získávání poznatků tak býval přísně lineární. Klíčovým zdrojem dat v aktuálně teprve vznikajících procesech jsou však lidé. Abyste v takové situaci získali potuchy o tom, co vlastně máte dělat, musí být váš přístup holistický.

Abyste určili správnou strategii, musíte dostat dohromady experty i ne-experty. Shromážděte kolektivní inteligenci svých zaměstnanců a zákazníků, radí nám web management-issues.com. Kolektivní inteligence je vítanou pomocí, protože vám dá víc, než kolik by vymyslel ten nejchytřejší člověk v celé firmě. Proč? Kolektivní inteligence totiž, když je celé setkání vhodně facilitováno, daleko spíše skutečně vyústí ve vygenerování nových způsobů, jak řešit problémy vašich zákazníků.

Workshop zaměřený na kolektivní inteligenci

Možná byste mohli popřemýšlet o zorganizování takové akce. Pozvěte 25-60 jedinců různého zaměření. Potřebujete skutečnou různorodost, všichni by však měli být nějak spojeni s vývojem, prodejem a dodáváním vašich produktů a služeb. Také můžete pozvat i pár lidí, které jsou mimo vaši firmu, abyste získali nějakou čerstvou perspektivu.

Během takového cvičení se pak obvykle objeví dva druhy nápadů.

  1. Inovativní způsoby, jak vaše firma může využít nové technologie proto, aby dodávala lepší služby nebo aby byl její provoz efektivnější.
  2. Více radikální nápady, které se týkají úplné transformace vašeho podnikání.

Měli byste se snažit využít obou druhů nápadů. Zdokonalte to, jak děláte byznys dneska, ale zároveň zkoumejte a rozvíjejte i nápady, které by mohly vést k daleko zásadnější proměně vašeho byznysu, uzavírá článek na webu management-issues.com.


-jk-

Zdroj: Management Issues - britský portál s novinkami, analýzami a názory z oblasti managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Issues

Články v sérii

Aktuální

Strategické plánování nebo objevování? (1/2)

Aktuální

Strategické plánování nebo objevování? (2/2) Volte obě cesty