Získávání, resp. ochrana informací potřebných k zachování konkurenceschopnosti – to jsou dva dosti obtížné úkoly. Odborníci mluví o sjednocení strategií útoku a obrany.
Klíčovou roli proto hraje konkurenční zpravodajská činnost (**competitive intelligence – CI**). S její pomocí může firma předvídat změny konkurenčního prostředí a vytvořit si vlastní strategii ochrany konkurenčních výhod.
Zpravodajská činnost ve skutečnosti existovala (v armádě, v politice atd.) dávno před vznikem správy znalostí. Informační technologie však vytvořily řadu nových nástrojů, takže konkurenční zpravodajská činnost nabyla zcela nového významu. Důležité skutečnosti se stále více vyjadřují v digitální podobě – to má dopad na všechny fáze konkurenčního zpravodajství.
Kromě vlastní strategie konkurenčního zpravodajství musí každá společnost disponovat také systémem obrany proti zpravodajským „službám“ ostatních firem. Na škodu však může být i přemrštěná strategie ochrany znalostí. Autor článku uvádí některé konkrétní důsledky.