Tajemství natáčení úspěšných podcastů (2/2)

Podcasty jsou za poslední rok na vzestupu. Je to skvělé médium, které vyhoví zaneprázdněným posluchačům, ale zároveň vám může vybudovat  skvělou komunitu a zlepšit vaše komunikační schopnosti.

Ilustrační snímek

prvním díle článku jsme se věnovali především úvodní přípravě podcastu před natáčením a technice. V tomto článku se zaměříme na vlastní průběh podcastu a jeho efektivní publikaci, která vhodně zacílí na publikum.

Otázky

Když připravujete otázky na rozhovor, buďte struční a vyvarujte se otázek typu ano/ne, abyste rozvinuli hlubší diskuzi. Chcete-li svému hostovi pomoci otevřít se, položte konkrétní otázky. Například místo dotazu: „Řekněte mi, čím se živíte,“ zvažte otázku: „Jaké to je být generálním ředitelem společnosti XYZ?“. Nebo „Jak pro vás vypadá běžný den?“ Získáte originálnější odpovědi.

Někdy možná budete muset položit obtížnou, citlivou nebo osobní otázku. Pokud si nejste jisti, zda by téma nebo otázka byla pro vašeho hosta přijatelná, proveďte průzkum nebo se jednoduše zeptejte, zda existují určité věci, které by neměly být obecně diskutovány. 

Detaily

Projděte si se svým hostem podrobnosti těsně před začátkem. Váš host může říct něco zasvěceného nebo neočekávaného, ​​co posune konverzaci novým a vzrušujícím směrem, což vás povede k neplánované otázce. Vaše připravené otázky sice mohou být vodítkem, ale neměly by být dogmatem, které nelze změnit v průběhu.

Dobrý tazatel zároveň musí být stejně dobrým posluchačem. Buďte přítomni. Poslechněte si, co hosté říkají, a příliš se nezaměřujte na svou další otázku.

Někteří hosté mohou přijít příliš připraveni. Zvláště, pokud znají otázky předem. Pokud k tomu dojde, nebojte se otázky doplnit dalšími dílčími, které přirozeně z diskuze vyplynou a odbočte tak lehce mimo původní osnovu.

Zeptejte se svých hostů na závěr také na shrnující klíčové myšlenky nebo slova na rozloučenou. Můžete také zmínit další cestu, jak se s těmito zajímavými hosty mohou spojit. Anebo možná budete chtít využít tento čas k uvedení nové knihy, nasměrování posluchačů na profesionální webové stránky nebo zmínění článku k tématu.

Po rozhovoru

Jakmile dokončíte oficiální rozhovor, uchovejte si záznam do archivu. Nikdy nevíte, jaké další využití může mít. Je to také skvělý způsob, jak extrahovat krátké zvukové klipy, které možná budete potřebovat k propagaci rozhovoru.

Pravděpodobně budete muset provést nějaké úpravy, abyste vytvořili příběh, včetně doprovodného popisného textu, který bude souhrnem celé epizody podcastu. Můžete sem také zahrnout odkazy a kontaktní informace.

Než bude podcast spuštěn, poslechněte si jej celý bez přerušení, jako byste byli novým posluchačem. Můžete tak chytit drobné chyby, eliminovat otázky, které se odklání od tématu a lépe si uvědomit možnosti vedení rozhovorů a vylepšit své dovednosti pro další.

Podcasty se mohou svou délkou pohybovat od párminutových myšlenek až po hodinové záznamy. V praxi se osvědčuje přibližně 20-30 minut, ale výjimkou nejsou ani poutavé delší podcasty k zajímavému aktuálnímu tématu.

Budete také muset najít místo, kde můžete svůj podcast umístit, například Apple Podcasts (dříve iTunes), Google Podcasts a Spotify, kde si je posluchači mohou snadno předplatit.

Jakmile je show zveřejněna, propagujte podcast na svých kanálech sociálních sítí, newsletteru i na webu podle vašeho cílového publika.

Na závěr pošlete svým hostům poděkování spolu s odkazy na podcast a vyzvěte je, aby podcast sami sdíleli na svých sítích a rozšířili tak jeho dosah.

 

-bb-

Zdroj: Toastmasters International - Nezisková vzdělávací organizace zastoupená  kluby po celém světě. Jejím hlavním cílem je vzdělávání členů v oblasti komunikace, veřejného vystupování a leadershipu.
Zobrazit přehled článků ze zdroje Toastmasters International

Články v sérii

Aktuální

Tajemství natáčení úspěšných podcastů (1/2)

Aktuální

Tajemství natáčení úspěšných podcastů (2/2)