Právní rizika vyplývající ze sledování zaměstnanců

Zaměstnavatelé, kteří chtějí zvýšit produktivitu svých zaměstnanců, běžně sahají k prostředkům, jako je sledování využití firemního telefonu, nahodilé testy na užívání drog nebo vyšetřování zaměstnanců podezřelých z krádeže. Takovéto počínání však může být v rozporu se zákonem. Zaměstnanci si nejčastěji stěžují na narušení soukromí.

V americkém státě Illinois vzbudil nedávno pozornost případ, kdy vyšetřovatelé převlečení za zaměstnance sledovali chování svých „kolegů“ a informovali o něm vedení firmy (**K Mart**). Soud přiřkl zaměstnavateli právo na tuto kontrolu, odvolací soud však vzápětí uznal, že zaměstnanci měli právo očekávat na pracovišti určité soukromí. Právě očekávání bývá jedním z nejdůležitějších aspektů rozhodování.

Jiná studie ukazuje, že je těžké obvinit zaměstnavatele z narušení soukromí v situacích, které přímo souvisejí s obchodními zájmy firmy. Takto se jedné firmě například podařilo obhájit sledování svých telefonních linek.

Narušením soukromí argumentují v poslední době i účastníci soudních sporů, které řeší problém sexuálního obtěžování. Zde může způsobit problémy třeba jen nevhodný dotaz ze strany vedoucího.

Další problematickou oblast představuje detektor lži. Třebaže v USA platí zákon, který jeho používání zaměstnancům zakazuje, objevil se případ udělení výpovědi na základě testování tímto přístrojem.

**Datum vydání: VIII/2001**
Zdroj: HumanResources.com - kanadský portál pro zaměstnance i zaměstnavatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje HumanResources.com