Efektivní nábor vyžaduje spolupráci náborářů s manažery, kteří hledají nové lidi do svých týmů. Ve snaze získat ty nejlepší uchazeče však manažeři často chtějí po náborářích nemožné, což ve výsledku nepomůže nikomu. Jakých chyb se tedy manažeři při obsazování volných míst ve svých týmech dopouštějí nejčastěji a co by jim poradili náboráři? Odpovědi na tyto otázky přinesl náborářský server ERE.net.
Ideální uchazeč v praxi neexistuje
Někteří manažeři odmítají přijmout nikoho jiného, než ideálního uchazeče. Vyžadují, aby absolvoval konkrétní univerzitu, bydlel blízko, měl vynikající dovednosti a zkušenosti ze zahraničí, ale zároveň byl ochoten pracovat za málo peněz, dělal stejný sport jako oni a choval stejné domácí mazlíčky... Takového člověka najdou náboráři v okolí jen těžko. Buďte proto flexibilnější. Dejte například přednost zkušenostem z praxe před před akademickým titulem.
Nemá smysl nabízet uchazeči z první ligy druholigový plat
Přání přijmout co nejlepšího uchazeče za co nejnižší plat je pochopitelné, nikoli však reálné – zejména pokud jej chcete přetáhnout od konkurence, kde získal letité zkušenosti. Chcete-li toho nejlepšího, nenabízejte mu plat, s nímž by nebyl spokojen ani průměrný uchazeč.
Když už zahájíte proces náboru, neodkládejte další kroky
Chcete-li získat ty nejlepší uchazeče, nemůžete si dovolit čekat týden, než si přečtete životopisy, další týden než začnete plánovat pohovory a dalších několik týdnů, než se rozhodnete, kdo bude v nejužším výběru.
Nebojte se nových nástrojů a technologií
Pokud vám náborář nabízí využití technik behaviorálního výběru nebo video nástrojů pro realizaci pohovorů, které vám mohou usnadnit výběr, využijte toho.
Neříkejte uchazečům, proč by měli pro vás pracovat
Manažeři často přistupují k uchazečům tak, jako by práce pro vás byla pro ně jedinou možností. Místo toho, aby hovořili o tom, proč by uchazeči mohli chtít být součástí jejich týmů, jim říkají, co mají pro vás udělat. To nejlepší uchazeče spolehlivě odradí.
Nechovejte se diskriminačně
Nemyslete si, že ideální uchazeč by měl být stejný jako vy – ani co do vzhledu ani co do chování. Dávejte lidem šanci na základě jejich zkušeností.
-kk-