Formální plán nebo živelný chaos?
Co byste dělali, kdybyste svému týmu určili plán míst k sezení, který je podle vás ideální, a pak byste zjistili, že jej zaměstnanci nedodržují a přidělená místa si vyměňují? Patrně totiž mají lepší představu o tom, jak efektivně spolupracovat.
Pokoušeli byste se v takovém případě prosadit svůj původní návrh, nebo byste tolerovali živelný chaos, který se řídí preferencemi vašich lidí? Neplánované a neformální interakce přinášejí určité výhody. Pomáhají překonat slepá místa, které vznikají při vytváření formální struktury byrokratickým postupem.
Interakce strukturované a požadované formální organizační strukturou mohou dobře fungovat jako směrnice pro rozvoj sítě spolupracovníků v dané firmě. Tyto struktury nemusí být založeny na žádné geniální znalosti toho, kdo má s kým komunikovat a spolupracovat.
Pro strukturování interakcí a vztahů mezi zaměstnanci lze využít také to, jak jsou uzpůsobeny fyzické prostory, jak vypadá organizační řád, zda mají porady svůj řád… a existují ještě mnohé další nástroje. Jen nesmí být používány příliš přísně a nekompromisně.
Nebraňte přirozeným interakcím
Formální struktura organizace je založena na mnoha předpokladech o tom kdo, jak a s kým by měl komunikovat, aby vše fungovalo efektivně. Takové předpoklady jsou základem pro organizační řád, motivační schémata i pro fyzické uspořádání kanceláří. Cílem každé organizační struktury je usnadnit chování, které firmě pomůže být produktivní.
Studie prezentovaná na webu obchodní školy INSEAD zmíněná v předchozím článku tak naznačuje, že jen přiměřeně závazná, byť zcela náhodně určená struktura je pro výkon firmy lepší než struktura žádná. To je důležité pro inovativní společnosti v oblastech, jako jsou technologie nebo všude jinde, kde se optimální organizační struktura určuje těžko nebo kde to dost dobře vůbec nejde.
-jk-