Autoři článku zkoumají otázky aktivace znalostí a testování vlivu výuky, kterou organizace prošla, na její činnost. Zkoumá se viditelnost, šíření, srovnávání, využití, užitečnost, aktualizace a řízení programu obnovy nabytých znalostí.
Zachování rovnováhy mezi vytvářením nových znalostí a opětovným využíváním stávajících znalostí je rozhodujícím faktorem, na kterém závisí další existence organizace. Využívání stávajících znalostí zajistí organizaci životaschopnost v přítomném okamžiku, vytváření nových znalostí má zajistit životaschopnost organizace v budoucnosti. Přehnaný důraz na vytváření nových znalostí je příliš nákladný a může vést k uvíznutí organizace v nekonečném cyklu neúspěchů.
Zisky z využívání stávajících znalostí jsou naproti tomu hmatatelnější a časově dostupnější. Nástrahou pro organizaci však může být i úspěch ve využívání stávajících znalostí. Společnost, která tohoto úspěchu dosáhne, je v nebezpečí, že přestane vyvíjet nové znalosti.
Tato studie se zaměřuje spíše na využívání stávajících než na vytváření nových znalostí. Bylo přihlédnuto ke skutečnosti, že využívání stávajících znalostí je přínosem pouze v širším kontextu správy znalostí, jenž zahrnuje jak jejich vytváření tak využívání. Při zpracovávání studie dospěli autoři k nečekanému objevu, že totiž aktivace stávajících znalostí je primárně vyžadována pracovními skupinami a až v druhé řadě jednotlivci.
Důkladným pohledem na pět společností (**British Petroleum, Ford, Chevron, Ernst & Young a Bechtel**) s programy obnovy nabytých poznatků rozlišují autoři jednotlivé vzory a vytvářejí doporučení pro zakládání úspěšných iniciativ obnovy nabytých poznatků. Těžiště zájmu této studie spočívalo v šesti otázkách, včetně následujících:
· Jak zkoumané organizace rozpoznávají, „zviditelňují“ a uchopují klíčové znalosti a zkušenosti · Jak tyto organizace rozšiřují znalosti mezi pracovníky · Jak tyto organizace sledují a měří přenos znalostí a jeho účinky · Jak zaměstnanci efektivně využívají znalosti, které jim byly jednou zpřístupněné · Jak probíhá aktualizace znalostí · Jak se tyto organizace vypořádaly s programy aktivace nabytých znalostí.
Pro každou ze zkoumaných organizací vypracovali autoři studie vysvětlení jednotlivých programů aktivace získaných znalostí. Každé z vysvětlení sestává ze tří sekcí:
· příběh vyprávěný z pohledu uživatele systému aktivace nabytých znalostí · popis vlastního systému, procesu uvádění v činnost a dosažených výsledků · sekce věnovaná rozboru, jež posloužila k objektivní kritice zmíněných iniciativ.
Autoři studie: Dr. Nancy M. Dixon působí na The George Washingtoh University, Washington D.C., Jonathan Ungerleider je poradcem společnosti Ernst & Young pro služby v oblasti správy znalostí. Zdroj: Cap Gemini Ernst & Young - portál mezinárodní poradenské společnosti Zobrazit přehled článků ze zdroje Cap Gemini Ernst & Young