Každý, kdo někdy zkusil podnikat, zná potřebu zisku, někdy se ale ztrácí z dohledu. Lidé zanedbávají prostou matematiku, aby si určili, zda jim zůstanou prostředky na zaplacení účtů. Reklamují velké slevy, které snižují jejich zisky na minimum. Dokonce dávají zdarma služby, když by neměli.
První krok k maximalizaci marží je brát ohled na ziskovost v každé směrnici, kterou stanovíte a s každým obchodem, který uzavřete. Druhým je najmutí účetního, který vám pomůže vidět les (čisté zisky po výdajích) pro stromy (hotovost). Třetím je pak snížení provozních nákladů na nejnižší možnou hranici například pomocí outsourcingu služeb, jako je účetnictví a marketing. Každá částka ušetřená je částkou vydělanou.
Zde je několik příkladů, jak z každé transakce získat maximum:
- Cenová politika. Řada začínajících firem je toho názoru, že jim zákazníky přivedou nižší ceny. To je ale recept na pád. Pokud je toto vaše jediná strategie, pak nebude mít zákazník žádný další důvod se vracet, pokud narazí na ještě levnější zdroj. Nebojte se být nejdražší na trhu nebo zvýšit ceny, pokud jsou příliš nízké. Nabízejte ale lepší produkty a přidanou hodnotu, která vaše sazby ospravedlní.
- Znalost marží u konkurenčních produktů a služeb. Různé značky a služby mají odlišný potenciál zisků. Znalost rozdílů marží určitých produktů je kritická pro vytvoření vašeho plánu.
- Opatrně se slevami. Autor jednou koučoval v obchodě s pánskou konfekcí, kde pravidelně dělali akci 20 % z cen na pánské obleky. U dražších položek pak firma ztrácela poměrně velké částky. Poradil jim, aby tyto slevy dělali na drobnějších položkách, například kravatách. Stejný koncept lze využít kdekoliv: Pro prodejce počítačů to může být hodina nebo dvě práce technika, pro salón krásy například bonus formou úpravy obočí atd. Tyto nabídky pomáhají přitáhnout zákazníky, aniž by znamenaly citelné ztráty na zisku.
- Podpora dražších položek. V jednom ze svých článků autor zmiňoval obchod s barvami, který zařadil do prodeje další položky jako štětce a hadry. Tyto položky pomáhaly zvyšovat ziskovost prodeje barev, protože mají vyšší marže. V dalším případě spolupracoval s obchodem s televizemi, který si zvýšil tržby díky tomu, že vylepšil způsob, jakým nabízel servisní záruky.
-Zmenšete nabídku produktů. Když se zbavíte pomaleji prodejných položek, můžete vložit prostředky do zboží s vyšším obratem. Stejný princip se dá aplikovat na služby.
Například jako lázně nabízející tělové zábaly, které přilákají jen hrstku klientů týdně, dejte více zdrojů do ošetření obličeje či jiných služeb, které zvýší počty vašich klientů.
Existují další taktiky, které můžete využít, ale klíčem je vždy dohlížet na zisky. Nezapomínejte, není to o tom, kolik prodáte, ale kolik vyděláte.
-av-