Mylné představy o úspěšných pracovištích

Ilustrační snímek

Co si představíte, když se řekne skvělé pracoviště? Většina lidí si představí některou z největších a nejbohatších firem, která má úžasné prostory plné nejrůznějších vymožeností, dosahuje neustálého úspěchu založeného na spolupráci a všichni její zaměstnanci překypují štěstím a pohodou. To je však hodně zkreslená představa. Nejlepší a nejúspěšnější pracoviště jsou totiž obestřena řadou mýtů a ve skutečnosti stojí na něčem úplně jiném. Píše o tom alespoň server Harvard Business Review. Na které mýty upozornil?

1. Všichni by měli být neustále spokojení

Když jsou lidé spokojení, lépe spolupracují a jsou i kreativnější. Řada firem se proto soustředí na to, aby zajistila spokojenost svých lidí. Spokojenost má však i svou odvrácenou tvář. Jakmile se stane euforií, začínáme být méně pozorní, důvěřivější a ochotnější riskovat. Na pracovišti mají své místo i negativní emoce, které nám pomáhají soustředit pozornost na závažné věci a včas činit nápravná opatření. Lídři, kteří chtějí dovést své lidi k nejlepším výkonům, by si proto měli uvědomit, že nejde o to, být za každou cenu pozitivní. Je třeba najít zdravou rovnováhu.

2. Je třeba vyhýbat se konfliktům

Konfliktům na pracovišti se nelze vyhnout a není to ani žádoucí. V řadě případů totiž přispívají k lepším výkonům. Vyhýbat byste se měli pouze konfliktům osobním, protože osobní útoky ničemu nepomáhají. Raději se zaměřte na rozpory, které máte ohledně plnění úkolů. Pořádejte týmové diskuse a podporujte debatu o tom, jak se zlepšovat. Lidé, kteří si myslí, že konflikty jsou nepříjemné a nepřínosné, se mýlí.

3. Nedělejme žádné chyby

Pokud chceme dosáhnout úspěchu, musíme nejprve dělat chyby a poučit se z nich. Nejúspěšnější pracoviště proto nejsou ta, která netolerují chyby, ale ta, která nabízejí prostor k pochopení chyb a diskusi o nich. Nevnímejte chyby pouze negativně a nesnažte se jim vyhýbat za každou cenu. Vaším cíle by neměla být dokonalost, ale neustálé zlepšování.

4. Nejdůležitější je vybírat zaměstnance tak, aby mezi nás zapadli

Firmy dnes již nepřijímají zaměstnance jen na základě jejich zkušeností a dovedností. Hledají osobnosti, které zapadnou do jejich firemní kultury. Věří, že pokud zaměstnanci budou sdílet stejné hodnoty a postoje, bude se jim lépe spolupracovat a více toho udělají. To však není zcela přesné. Pokud budete příliš stejní, zůstanete průměrní. Bude vám chybět někdo, kdo by uvažoval jinak a přicházel se zlepšeními. Je proto třeba hledat správnou míru shodnosti a odlišnosti.

5. Pracoviště by mělo být zábavné

Když se podíváte na pracoviště firem, které vyhrávají ankety o nejžádanější zaměstnavatele, najdete tam odpočívárny s nejrůznějšími hrami, horolezecké stěny, tenisové kurty a podobně. To však neznamená, že úspěšné pracoviště musí být matějská pouť. Zaměstnanci nepotřebují nic luxusního, aby podávali skvělé výkony. Potřebují především prostředí, které splní jejich základní lidské potřeby. Potřebují cítit, že jsou schopní a mohou pracovat samostatně.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review