Pokud ale chceme zlepšit náš výkon, ať už na individuální nebo organizační úrovni, je nutné zanechat staré zvyky a začít pracovat novým způsobem. Je to vědomé a záměrné. Obvykle je to něco, co od nás chce někdo jiný, ne nutně něco, co chceme dělat sami.
Představte si, že jste hráč tenisu, který už roky odehrává stejnou střelu stejným způsobem. Váš trenér vám najednou řekne, že musí svůj styl změnit, abyste zlepšil výkon. Je to traumatické a je pravděpodobné, že to ve vás vyvolá emocionální reakci. Zpochybňuje snad váš trenér vaše schopnosti? Různé úvahy vás mohou také přimět zpochybnit kompetentnost trenéra.
Na pracovišti je to úplně stejné, pokud jde o změny v procesu, praxi nebo chování. Klíčem je předložení jasné vize nových úspěchů a vizualizovat splnění osobních cílů.
Zahájení konverzace o změně
První otázky, na které lidé chtějí odpovědi, většinou jsou: Proč bychom se měli změnit a kde jsou důkazy? Pak budou chtít znát důsledky pro ně osobně a jak bude změna vypadat (konečný stav). Nakonec budou muset pochopit svou roli ve změně. Je toho hodně, co je třeba vzít v úvahu, než se pustíte do konverzace s někým o změně.
Aby to bylo komplikovanější, každý má potenciál reagovat na změny jinak. Někteří lidé budou nadšení a budou to považovat za příležitost ke zlepšení. Jiní se pokusí vyhýbat a nezapojí se v naději, že se změna prostě uskuteční bez nich nebo se nic nestane. Ostatní se v extrémních případech naštvou nebo pocítí frustraci. Změny zpochybňují již existující myšlenky a porozumění hluboce zakořeněné v mozku, takže když dojde ke změně, emoce mohou snadno vytrysknout na povrch.
Dobrý lídr nebo trenér ví, že tyto reakce jsou přirozené. Někdy slyšíme, jak lidé mluví o odporu lidí ke změnám, jako by ti, kteří okamžitě nenaslouchají a nekonají, byli špatní lidé. To je hrozný náhled na situaci. Bylo by naopak znepokojující a nepřirozené, kdyby se všichni odevzdali změně, aniž by ji zpochybňovali.
Musíte opatrně našlapovat. Pokud se stanete ztělesněním změny, kterou nikdo nechce, můžete se stát rozbuškou frustrace a emočního výbuchu pro ostatní. Klíčem je zůstat objektivní, klidný, podpůrný a soucitný s výzvami a obtížemi lidí. Lidé často potřebují čas, aby věci vstřebali a vyrovnali se se změnami. Hádka není na místě ani snaha o dosažení vlastní pravdy.
-bb-