Které z mých dětí převezme žezlo?

Když přijde čas na předání rodinného podniku další generaci, je důkladný plán nezbytností. A také mnoho komunikace. Odhaduje se, že pouze 30 % rodinných podniků přejde z jedné generace na druhou a jen 30 % jich přežije do třetí generace. Hlavní příčinou je nedostatečné plánování následnictví. Většina majitelů rodinné firmy se tímto problémem začne zabývat, teprve když nastane krize. První a nejzákladnější krok pro zdravý nástupnický proces je ochota zakladatele učinit a diskutovat o uspořádání. Cílem není zachování zakladatele, ale zachování firmy. Někteří podnikatelé drží svůj nástupnický plán do poslední chvíle v tajnosti, což většinou vyústí v řadu konfliktů. Konflikty tu budou vždy, ale ignorováním se nevyřeší. Rodina by měla své rozhořčení ventilovat a diskutovat spolu.

Přivést děti do podniku vyžaduje delikátní přístup, podněcovat je, aby roztáhly křídla, ale aby neuletěly moc daleko. Podle odborníků by dítě mělo obchod zakusit co nejdříve. Mohou se učit odmalička a mnoho z nich si vypěstuje intuitivní smysl pro byznys, což se jim bude v dospělosti hodit. Odborníci také doporučují, že by děti měly získat zkušenosti i mimo rodinný podnik. Po dostudování by si měli vybudovat vlastní osobnost a pracovní identitu mimo rodinu. Pak přijde nejtěžší rozhodnutí, který z potomků se stane příštím výkonným ředitelem podniku. Zakladatel se může rozhodovat mezi řadou kvalifikovaných kandidátů, svých synů, dcer, neteří a synovců. Zvážit by měl všechny možnosti, včetně přijetí člověka nepatřícího k rodině jako ředitele, a rozhodnout objektivně na základě silných a slabých stránek kandidátů.

-ba-
Zdroj: Bloomberg Businessweek - portál prestižního amerického týdeníku Business Week a mediální agentury Bloomberg
Zobrazit přehled článků ze zdroje Bloomberg Businessweek